I møtet deltok styreleder Marit Haugen, konsernsjef Ann-Beth Freuchen og leder Norsk Melkeråvare, Johnny Ødegård.
– Dette er ingen god situasjon for hverken melkebønder, TINE eller den norske forbrukeren. Det er mange forhold som har påvirket situasjonen vi nå er i, men jeg var tydelig ovenfor ministeren at dette handler om dårlig lønnsomhet i norsk melkeproduksjon. Den svake økonomien for bonden har vært, og er svært krevende. Dette er alvorlig og går nå også ut over vår evne til å forsyne det norske markedet. Det økonomiske etterslepet i norsk melkeproduksjon er så stort at det utfordrer hele verdikjeden, uttalte Marit Haugen, som etterlyste grep for å sikre norsk melkeproduksjon fremover.
-Det er behov for en kraftfull pakke for å bedre situasjonen. Det må bli mer lønnsomt å produsere melk, og jeg inviterte statsråden og hans apparat til TINE for å gi innsikt i den økonomiske situasjonen og mulige løsninger.
TINE opplever et melkeunderskudd på 1 prosent, noe som gjør at vi for en begrenset periode må importere melkepulver. Pulveret vil bli brukt i et utvalg av våre yoghurter, som i denne begrensede perioden vil inneholde inntil 3 prosent importert melkepulver. TINE har fått dispensasjon til å bruke emballasje med Nyt Norge i den samme perioden. Det er viktig at vi er leveringsdyktige og sikrer at forbrukerne finner sin favorittyoghurt i butikkhyllen. Det er ingen ønsket situasjon vi er i, men vi er opptatt av å være åpne, ærlige og transparente, og vi vil informere forbrukerne godt og tydelig om dette ute i butikkene.
Vi vil gradvis øke produksjonen av melkepulver gjennom februar og tar sikte på å ha en normal produksjon i løpet av mars.
I møtet forsikret konsernsjef Ann-Beth Freuchen ministeren om at norske meieriprodukter også i framtiden skal være produsert på norsk melk.
– Vi har brukt mye tid på den uønskede situasjonen vi står midt opp i. Selv om det er et melkeunderskudd på 1 prosent, er dette en vond prosent. Men vi står i en unntakssituasjon og vi gjør alt vi kan for å minimere bruken av importert pulver. Norske forbrukere fortjener meieriprodukter produsert på 100 prosent norsk melk, avslutter hun.