Hopp til innholdet

Ny påloggingsløsning lansert

Publisert:

Slik logger du på.

Første gangs innlogging som produsent og avløser/medbruker 

Medlemssidene er oppgradert med ny og forbedret sikkerhetsløsning. Tine har innført tofaktorautentisering. Det vil si engangspassord på SMS i tillegg til vanlig passord.  

Fremgangsmåten for første gangs pålogging 

Instruksjonsvideoene nedenfor viser stegvis hvordan du som produsent og avløser/medbruker logger dere på for første gang. Det vil være nødvendig å bekrefte både e-postadresse og telefonnummer. Telefonnummer er nødvendig fordi vi bruker tofaktorautentisering.

Produsent 

Du logger deg fortsatt på under fanen: «For produsenter».  

Legge til avløser/medbruker

En avløser/medbruker kan være familiemedlemmer, regnskapsførere og andre produsenten ønsker skal ha tilgang. Slik legger du til brukere på siden din.

Avløser/medbruker/regnskapskontor 

En avløser/medbruker kan være familiemedlemmer, regnskapsførere og andre produsenten ønsker skal ha tilgang. Avløser/medbruker logger seg på under fanen: «For avløser/medbruker».  

Veterinærer, slakteri og andre

Har du andre roller så logger du på "som andre". E-postadressen din er da brukernavn@tine.no. Altså eksempelvis B1234@tine.no. Merk at passord også her må være minst 8 tegn, så dersom du har kortere passord enn dette, må nytt passord bestilles. Ellers skal passordet være likt som før.

Vanligste kjente feil/problemer

Etter noen dagers drift er det tre klare gjengangere på utfordringer rundt å opprette brukerne:

1. "Surname" betyr "Etternavn". Her legger du altså inn etternavnet. TINE har laget løsningen på norsk, men mange har nettlesere stilt inn på engelsk. Da vil også språket i felt være på engelsk. Språk endres på innstillinger i selve nettleseren og har altså ingenting med TINEs sider eller løsninger å gjøre.

2. "Feil kode". Mange har greid å få bestilt flere koder og strever med å finne hva den siste og gyldige koden er. Dersom du har fått bestilt flere koder så kan også systemet låse seg. Dette for at ikke en maskin skal få lov til å gjette seg fram til hva koden din er. Løsning her vil være å starte med en helt ny og frisk sesjon. I chrome anbefaler vi at du da starter på nytt i ingognitomodus. Klikk på de tre prikkene øverst til høyre i nettleseren. Velg "Nytt inkognitovindu". Ha godt med is i magen når du bestiller ny kode, slik at du er sikker på at det er den siste koden du bruker.

3. Landbrukets Dataflyt har en feil på sin side. For mange ligger logoene over knappen "Tillat". I dette skjemaet skal det ikke fylles ut noe som helst. Det skal kun trykkes på "Tillat". Dette fordi dette er informasjon TINE har i sine egne systemer, og det skal derfor ikke sendes noe til oss. Men knappen "Tillat" må allikevel klikkes. For å få denne fram må du zoome ut. Dette må gjøres på enkelte skjermstørrelser. Dette gjør du ved å holde nede ctrl og trykke -. Da kommer knappen til slutt fram og kan klikkes.

Neste gang du logger deg inn vil det ikke være nødvendig å bekrefte e-postadresse og telefonnummer, men du logges direkte på. Det vil kun være nødvendig med engangspassord på SMS hver andre måned. Dette forutsetter at du har en kjent nettleser og samme IP-adresse (ikke kobler deg på et nytt nettverk).  

Ved problemer eller spørsmål ta kontakt med TINE Medlemssenter 51 37 15 00 (tastevalg 1) eller medlem@tine.no.  

Ønsker du å lese mer om den nye påloggingsløsningen kan du klikke her. https://medlem.tine.no/aktuelt-fra-tine/na-styrkes-sikkerheten-pa-sidene-vare