Klagesaksbehandling i Norsk melkeråvare
Melkeprodusentenes rettighet til å framsette klage, er forankret i TINEs vedtekter. Klagesaksbehandlingen er todelt, for å ivareta habilitet.
Skriftlig klage
Gjelder klagen melkekvalitet, anbefaler vi at du tar kontakt med din rådgiver melkekvalitet, før klage sendes. Er du usikker på hvem det er, kontakter du Norsk melkeråvare (tlf. 51 37 15 00, tastevalg 1 eller 2), for å få hjelp.
Alle formelle klager skal være skriftlige, og skjemaet Klage fra melkeprodusent skal benyttes. Husk signering.
Skjemaet kan lastes ned (se nederst i saken) eller sendes inn via dette elektroniske skjemaet. Skjema kan også fås ved å kontakte Norsk melkeråvare (tlf. 51 37 15 00, tastevalg 1).
Utfylt skjema sendes til klagesaker.trm@tine.no, alternativt til TINE SA, Postboks 58, 1431 Ås
Frister
Frister for å framsette klage:
Analyseresultat: Seks uker etter at analyseresultatene er tilgjengelige
Tjenester utført av TINE: Seks uker etter mottatt faktura, ev. seks uker etter at tjenesten ble levert
Ikke utførte tjenester: Seks uker etter at avtalt tjeneste skulle vært levert
Anke til klagenemnda: Klager som ikke gis medhold i den administrative saksbehandlingen, kan ankes til Klagenemnda i TINE. Ankefristen er tre uker fra vedtaket er mottatt.
Administrativ klagesaksbehandling
Klagene behandles etter ankomstdato. Alle klager besvares skriftlig, og vedtak skal foreligge innen seks uker. Dersom klagen ikke kan sluttføres innen fristen, skal produsenten varsles.
Klagesaksbehandlingen skal bygge på fakta, både fra produsent og TINE. Analyseresultat som er tellende for avregning, kan slettes dersom saksbehandlingen avdekker at melkekvalitetsavviket er forårsaket av feil eller rutinesvikt begått av TINE. Ved (mistenkt) feil på gårdstank, er produsentens varsling til gårdstankservice sentral, ettersom TINEs erstatningsplikt inntrer fra varslingstidspunktet.
Klager knyttet til regelverk, vil ikke bli imøtekommet, ettersom det ikke er gitt dispensasjonsadgang. Dersom det er forhold rundt regelverk som ønskes belyst, er korrekt saksgang å ta dette via produsentlaget.
Klagenemnda i TINE
Klagenemnda består av to melkeprodusenter og en ansatt fra TINE. Nemnda ledes av en melkeprodusent, og nemndas sekretær oppnevnes av medlemsorganisasjonen.
Klagenemnda i TINE avholder jevnlige møter, for å behandle ankesakene. Klagenemnda gjennomgår saken på nytt, og fatter vedtak på selvstendig grunnlag. Alle anker besvares skriftlig, og vedtaket er endelig.
Alle avgjørelser fra klagenemda kan ankes til voldgiftsbehandling, jf. §24 i TINEs vedtekter.