Meny

Spørsmål og svar om nettlesere

Her er det samlet en del svar på spørsmål som ofte stilles om bruk av nettlesere

nettlesere

Hvilke nettlesere fungerer på medlem.tine.no?

TINE Rådgiving ønsker at våre nettsider skal være åpne og tilgjengelig for våre brukere, uavhengig av hvilken nettleser som foretrekkes. Pr. januar 2014 anbefaler vi alle som har Internet Explorer (IE) til å oppgradere til versjon 9 eller høyere. Det nye programmet Mine data i Kukontrollen fungerer ikke med eldre versjoner av IE. Genos nye Avlsplan fungerer også dårlig med gamle versjoner av IE. Internet Explorer versjon 9 og høyere fungerer ikke sammen med Windows XP. Du må da bruke en av de andre anbefalte nettleserne.

Andre nettlesere vi anbefaler er Mozilla Firefox og Google Chrome, fortrinnsvis nyere versjoner. Vi har ikke testet Opera og Safari gjennomgående, men det meste ser ut til å fungere. Vi har dessverre ikke  hatt mulighet til å teste og tilpasse til nettbrett ennå (iPad, Android etc). Der vil en del ting fungere, mens noe vet vi ikke fungerer.   

De som har AMS-besetningsstyringssystemer på PC-en må følge utstyrsleverandørens anbefaling for op.system og nettleser. Se vedlegg under fra Lelys hvor de anbefaler IE 8 eller 9 eller Google Chrome (NB: ikke Firefox).

Det er også mulig å ha to nettlesere, og bruke den som går best på de ulike nettsidene man bruker.

Her er linker til nedlasting av Firefox, Internet Explorer og Google Chrome

Hvordan finner jeg hvilken Windows-versjon jeg har?

Klikk Start-knappen, skriv inn winver i søkefeltet og trykk Enter.

Hvordan finner jeg hvilken nettleser og versjon jeg har?

I de fleste nettlesere finner du dette under Hjelp/Help i toppmenyen på nettleseren. Velg så Om/About. I Internet Explorer kan det hende du har et lite "tannhjul" øverst til høyre. Der finner du det også.

Jeg har problemer med å få opp nødvendige popup-vinduer

Popup-vindu er et lite nettleservindu som legger seg over den nettsida du viser. Nettleseren kan være innstilt på å blokkere popup-vinduer, gjerne fordi det ofte er reklame som dukker opp i slike vinduer. Vi har noen få løsninger som krever popup-vinduer. Hvis du opplever at du ikke får opp forventet innhold i popup-vindu kan du deaktivere popup-blokkering fra nettlesermenyen (Verktøy/Tools). Still inn programmet til å godta popups fra medlem.tine.no, eller deaktiver popup-blokkere mens du er inne på våre sider. 

Hva er pdf og hvorfor får jeg ikke lest pdf-dokumenter?

Enkelte dokumenter på våre nettsider er opprettet i såkalt PDF-format. Det betyr at de kan leses ved hjelp av programmet Adobe Reader. Dersom Adobe Reader ikke allerede er installert på din maskin kan du installere det gratis via denne linken:

Last ned Adobe Reader her

Hvordan endrer jeg skriftstørrelse i nettleseren?

I de fleste nettlesere kan du endre skriftstørrelse ved å trykke Ctrl og + (større skrift) eller Ctrl og - (mindre skrift). Du kan også endre skriftstørrelsen ved å velge menypunkt "Vis" ("View"), så "Tekststørrelse" ("Text Size") og velge skriftstørrelse. 

Jeg ønsker større/mindre skrift på utskrift av rapporter

Nettleseren har funksjonalitet som lar deg bestemme om utskrift skal komme ut i full størrelse (100%) eller forstørret/forminsket. I Internett Explorer ligger det under menyvalget Fil og Forhåndsvisning. Kan variere litt i de ulike nettleserene.

Kan jeg ha medlem.tine.no som startside?

Åpne medlem.tine.no i nettleseren. I toppmenyen velger du Verktøy (Tools) – Alternativer for Internett (gjelder IE) eller Verktøy - Innstillinger (Firefox). Der står det oppført hva som er gjeldende startside. Hvis du er inne på den sida du ønsker som startside, klikker du bare på ”Bruk gjeldende”.

Hva er cookies/informasjonskapsler og hvorfor kan de skape problemer?

Cookies/informasjonskapsler er informasjon som legger seg inn på din maskin når du er inne på et nettsted slik at nettstedet skal kjenne deg igjen når du kommer tilbake. TINE Rådgivning bruker cookies bl.a for å huske ditt produsentnummer når du beveger deg rundt i våre systemer. Det er derfor nødvendig at du tillater cookies fra medlem.tine.no. Noen ganger kan det være nødvendig å slette cookies, rett og slett for å rydde opp. Det kan hende vi ber deg om dette hvis du har problemer med nettløsningen. Dette er en nødløsning hvis du står fast, og det kan være greit å være klar over at du da mister f.eks egne innstillinger på hvilke kolonner du vil ha i Individlista i Mine data i Kukonrollen. Slike innstillinger er mulig å gjøre på nytt.
I nettleserens meny finner du valg for å slette cookies. I Internet Explorer (IE) finner du dette under menyvalget Historikk. Velg "Alt" for tidsrom det skal slettes for, og huk av for valget "Infokapsler". For IE gjelder spesielt at for at dette skal ta effekt, må du stenge ned alle åpne vinduer med IE, og starte IE på nytt.  

Hva er "Midlertidige Internett-filer"?

Midleretidige Internett-filer (eller "cachede sider") er lagrede kopier av sider som du har vært inne på. Denne funksjonen gir raskere nettsurfing. Disse filene kan etter hvert ta opp mye plass. Det kan også oppleves tilfeller av at du får opp gammel versjon av en nettside. Det kan lønne det seg å slette dem fra tid til annen. Du finner valg for å gjøre det i Verktøy-menyen. Der finner du også ulike innstillinger for nivå av lagring av Midlertidige Internett-filer. Hvis du bruker Internet Explorer, må du i likhet med sletting av cookies (se punktet over), stenge og åpne IE på nytt etter en slik endring. 

Hva er JavaScript og hvorfor må det være aktivert?

JavaScript er et skriptspråk som kjører i brukerens nettleser. Bruk av JavaScript er en anerkjent og veldig vanlige måten å lage god funksjonalitet og brukeropplevelse på. De aller fleste nettsider bruker JavaScript. Det gjør også medlem.tine.no og Mine data i Kukontrollen. Det mest normale er at JavaScript er aktivert i nettleseren - uten at man trenger å tenke på det. Hvis JavaScript ikke er aktivert vil bl.a Mine data i Kukontrollen komme opp med ei nesten tom side.

Det er ikke vanskelig å endre hvordan JavaScript er innstilt. Her er en adresse til en nettside som forklarer i detalj hvordan det gjøres i ulike nettlesere: http://www.enable-javascript.com/no/.

Hvis dette ikke ser ut til å virke med en gang kan det være lurt å slette historikk (Tempory Internet Files) og infokapsler (Cookies) før du prøver igjen. (Internet Explorer er slik lagd at du må stenge ned alle nettleservinduer for at en slik opprensking skal bli aktivert.)

Mange bruker nettbank, og mener derfor at de har JavaScript i orden. Til det er å si at mange nettbanker bruker Java, - spesielt BankId bruker Java. Men Java er noe annet enn JavaScript. For spesielt interesserte kan det kort sies at JavaScript er et skriptspråk ofte brukt på nettsider for å forbedre brukergrensesnittet. Java er derimot et fullstendig programmeringsspråk i likhet med C/C++, Delphi osv. og som kan anvendes i en nettleser som en såkalt "plugin". Selv om det finnes en del likheter syntaksmessig har de egentlig lite til felles utenom navnet.

 Kan jeg gjøre noe med formatet på utskrift av f.eks fjøstavler?

Enkelte ganger kan det være ønskelig å endre utskriftsformatet for å få med mer av innholdet på ei side. Du har flere muligheter ved å klikke på Fil – Utskriftsformat. Du kan velge om du vil ha stående eller liggende utskrift, og du kan gjøre margene på sida større eller mindre. Du kan dessuten bestemme hva som skal skrives ut av informasjon om WEB-sida.

Jeg får feil oppløsning ved utskrift av fjøstavler

Måten å gjøre dette på kan variere fra skriver til skriver. Men du må i alle fall gå på Fil – Skriv ut og velge egenskaper for skriveren. Som regel ligger valget under bolken Graphics. Det er valget Resolution du må bruke for å få til utskrift. 300 dpi er det vi har fått anbefalt for de skriverne som har problemer.

Jeg savner søkemulighet i nettsida

Dersom du har fått opp ei internettside som inneholder mye informasjon, kan det være vanskelig å finne akkurat det du er på jakt etter. Klikk på Rediger – Søk på denne siden (eller Ctrl+F). Skriv inn det ordet du er på jakt etter.

Er det noen hurtigtaster som er nyttige i nettleseren?

Esc Dersom du har startet lasting av ei side, kan du trykke på Esc for å stoppe lastinga (Tilsvarer Stopp-ikonet)

F5 Oppdaterer sida (Tilsvarer ikonet oppdater). For å overstyre midlertidige lagrede Internett-filer, kan også Ctrl + F5 brukes.

F11 Viser sida over hele skjermen. For å komme tilbake til normal visning trykker du F11 på nytt.

Alt+venstrepil går tilbake til forrige side (Tilsvarer tilbake-ikonet)

Alt+home går tilbake til startsiden (altså den siden som kommer opp når du starer InternetExplorer)

Ctrl+P starter utskrift

Jeg har problemer med nettleser som ikke er nevnt her!

Du kan finne svar på mange ting ved å buke menyvalget Hjelp i nettleseren eller ved å søke på f.eks Google.

For mer spesielle problemer med nettleserinnstillinger se vedlagte dokument Avansert brukerveiledning for innstilling nettlesere. Denne omhandler innstillinger i nettlesere som kan forårsake problemer for enkelte nettløsninger, samt veiledning i innsamling av informasjon for feilsøking av problemer.

 

Våre data i Kukontrollen

Velkommen til verden!

Antall ikke tilgjengelig akkurat nå

kalver

født hittil i denne måneden

Vil du ha tak i oss?

Vår kontaktinformasjon

TINE Rådgiving og Medlem

E-post: medlem@tine.no
Telefon: 03080

Adresse: Langbakken 20,
1430 Ås Se kart og veibeskrivelse

Post: Postboks 58, 1431 Ås

Hjelp til våre produsenter

Ring TINE Medlemssenter


51 37 15 00

Våre åpningstider er 08:00 - 15:30

medlem@tine.no

Mer om TINE Medlemssenter