Meny

– Mer tid til det som er viktig

Håvard og Siri Kirkhus (foto: privat).
Håvard og Siri Kirkhus (foto: privat).
Ny driftsbygning med nytt robotfjøs på vei (foto: privat).
Ny driftsbygning med nytt robotfjøs på vei (foto: privat).
Med planlagt innflytting i uke 4, ligger det an til en produksjon på 435 tonn melk (foto: privat).
Med planlagt innflytting i uke 4, ligger det an til en produksjon på 435 tonn melk (foto: privat).
Med en hverdag bestående av mindre papirarbeid, får man mer tid til andre ting (foto: privat).
Med en hverdag bestående av mindre papirarbeid, får man mer tid til andre ting (foto: privat).

På gården i Sandnessjøen sitter bonden Håvard Kirkhus på hele 650 mål jord – og driver full melkeproduksjon. – Med AgroSmart-løsningen har jeg fått en lettere og rimeligere hverdag, som gir mer tid til gårdsdrift. Nå slipper jeg store skippertak med regnskapet, sier bonden.

Driften på gården vil fra og med 2018 være delt inn i to separate enheter. Kirkhus har nemlig leid en ekstra gård fra nyttår, 15 km unna, der det skal drives full melkeproduksjon.

– Vi setter nå opp en ny driftsbygning med et nytt robotfjøs og får med det samlet alt av melkeproduksjon på én plass. Planlagt innflytting er i uke 4. Vi har 55 kyr og skal produsere 435 tonn melk, sier Kirkhus.

Færre skippertak
I januar 2017 ble både Håvard og kona Siri, som er veterinær, AgroSmart-kunder. AgroSmart er en ny tjeneste som kombinerer neste generasjons regnskapsføring med profesjonell rådgiving. Og Kirkhus er fornøyd med det han har sett så langt.  

– AgroSmart letter hverdagen og skippertakene er betraktelig redusert. Mye kommer automatisk rett inn i regnskapet. Det vil bare bli mye bedre når alt kommer direkte inn i systemet, så vi til og med slipper å skanne. Men totalt sett har regnskapsbiten blitt en del rimeligere for oss, og det meste går nå av seg selv, sier han, og legger til:

– En stor motivasjon for å inngå avtale med AgroSmart er den sømløse koblingen mot Mjølkonomi, som vi tror blir veldig bra. Det er i det hele tatt en løsning som skreddersys etter vårt behov.

Bedre beslutningsgrunnlag – raskere   
Tradisjonell regningsbetaling blir det mindre og mindre av, ifølge Sandnessjøen-bonden. Han mener det er blitt svært enkelt å gå rett inn i nettportalen og godkjenne.

– Det hjelper oss med å få bedre oversikt og struktur – kontinuerlig. Økonomistyringen blir en systematisk del av arbeidshverdagen. Når vi får alle leverandører rett inn i systemet vil det gi enda mindre arbeid for oss.

For å kunne leve av gården og investere og ha en god økonomi, er Kirkhus avhengig av å ha full oversikt.

– AgroSmart gir oss et bedre beslutningsgrunnlag, og raskere, ettersom vi er kontinuerlig oppdatert og slipper å vente.

Personlig oppfølging fra regnskapsfører
Til tross for at regnskapskontoret ligger langt sør for Sandnessjøen, opplever Kirkhus å få god oppfølging og personlig service.

– Selv om regnskapskontoret er på andre siden av Norge, har jeg oftere kontakt med regnskapsfører enn før. Vår regnskapsfører legger dessuten stor vekt på at det skal være så enkelt som mulig og rimelig, avslutter Håvard Kirkhus.

Våre data i Kukontrollen

Velkommen til verden!

Antall ikke tilgjengelig akkurat nå

kalver

født hittil i denne måneden

Hjelp til våre produsenter

Ring TINE Medlemssenter


51 37 15 00

Våre åpningstider er 08:00 - 15:30

medlem@tine.no

Mer om TINE Medlemssenter

Vil du ha tak i oss?

Vår kontaktinformasjon

TINE Rådgiving og Medlem

E-post: medlem@tine.no
Telefon: 03080 Sentralbord TINE SA

Adresse: Langbakken 20,
1430 Ås Se kart og veibeskrivelse

Post: Postboks 58, 1431 Ås