Meny

Deilig å bli kvitt papirarbeidet!

Ole Tom Stokkeland
Ole Tom Stokkeland

Lyngdølen Ole Tom Stokkeland (39) har vært digital regnskapskunde i et år. Han sier den største fordelen er å bli kvitt papirarbeidet. - Tidligere fikk jeg noen fakturaer på e-post, noe på papir og noe som e-faktura til nettbanken. Nå har jeg fått samla alt på en plass, og sparer mye tid.

- Jeg slipper å taste lange kid-koder eller scanne bilag. Betalingsløsningen er like enkel som beskrevet, og jeg har full tilgang til alle bilaga.

Stokkeland driver melk- og kjøttproduksjon på Kvås i Lyngdal. Han driver også campingplass, og syntes det gikk med mye tid til papirarbeid. «Det er mye som skal dokumenteres hele året. - Alt som kan digitaliseres gir meg bedre oversikt, så det hilser jeg velkommen», sier Stokkeland. Han har vært regnskapskunde ved Azets i Lyngdal siden han overtok gården for 11 år siden. - Da min regnskapsfører gav meg tilbudet før sommerferien i fjor, var jeg klar til å være med å forenkle regnskapsproduksjonen.

Ny og riktig fakturaadresse tar mest tid

Når vi spør hva som har vært den største utfordringen med digitaliseringen, svarer han kjapt at det er å få leverandørene til å sende fakturaene til rett adresse. - Det ser ut som en del store leverandører sliter med gamle tunge datasystem der det er vanskelig å få lagt over til EHF (elektronisk faktura format som blir pålagt fra 2019), eller å få lagt inn en annen fakturaadresse enn kundeadresse. Fakturaene skal direkte inn i regnskapet, og så finner jeg dem der. - Jeg ønsker de simpelthen ikke hjem til meg, for da blir de fort en propp i systemet, og det gir meg også mer arbeid. Når en har fått leverandøren til å sende til riktig faktura adresse er jobben gjort.

Oppfølging fra TINE-rådgiver

Stokkeland har hatt besøk av AgroSmart-rådgiver Jonny Fjukstad fra TINE. «Så langt har vi jobbet med ny driftsplan, men til høsten vil vi se på regnskapstallene koplet mot produksjonen. Det at regnskapet er oppdatert til enhver tid, gjør av jeg kan utnytte dataene effektivt, sier Stokkeland. Jeg utfører vanligvis betaling og ser i regnskapet en gang i uka, og da bruker jeg å gjøre dette på PC'en.

Svarer til forventningen

Så langt er Stokkeland fornøyd med overgangen, og når de fleste leverandører etterhvert kan levere faktura i EHF- format vil det spare mange arbeidsoperasjoner i regnskapsproduksjonen. - Både brukervennlighet og oversikt er topp. Det er et enkelt oppslagsbilde der jeg kan huke av bilaget til betaling. Jeg kan styre både beløp og betalingsdato selv, sier Stokkeland.  

 

 

 

 

 

 

Våre data i Kukontrollen

Velkommen til verden!

Antall ikke tilgjengelig akkurat nå

kalver

født hittil i denne måneden

Vil du ha tak i oss?

Vår kontaktinformasjon

TINE Rådgiving og Medlem

E-post: medlem@tine.no
Telefon: 03080

Adresse: Langbakken 20,
1430 Ås Se kart og veibeskrivelse

Post: Postboks 58, 1431 Ås

Hjelp til våre produsenter

Ring TINE Medlemssenter


51 37 15 00

Våre åpningstider er 08:00 - 15:30

medlem@tine.no

Mer om TINE Medlemssenter