Meny

TINE henter melk med semitrailer på Helgeland

Melkebonde Rune Vang sier at bøndene var noe skeptiske i starten, men når de ser at dette funker er de positive
Melkebonde Rune Vang sier at bøndene var noe skeptiske i starten, men når de ser at dette funker er de positive

Sammen med Slåttøy Transport på Sømna og Skala Fabrikker har TINE bygd opp en helt ny semitrailer som nå blir prøvd ut i inntransport av melk på Helgeland. Så langt er erfaringene positive.

Bilen og tralla veier 20 tonn og kan derfor laste 30 tonn med melk før øvre grense for totalvekt på 50 tonn er nådd. Tralla veier litt over 10 tonn. Den er grovere bygd enn en vanlig tralle for å tåle ujevne veier bedre. Trekkvogna har drift på alle seks hjul.

- Vi ser mange fordeler med å bruke en slik semitrailer. Det reduserer kostnadene med ca en kvart million kroner i året pr. bil, dieselforbruk og utslipp reduseres, vi slipper å pumpe melk fra bil til henger noe som betyr en time spart tid pr. dag og mer skånsom behandling av melka. Dessuten oppnår vi ei takstgruppe lavere på ferjene, forteller Frode Eggan, flåtesjef for tanktransport i TINE.

- Vi har bygd opp denne semitraileren helt fra bunnen. Vi er veldig spent på dette prøveprosjektet. Blir det vellykket fortsetter vi å planlegge flere slike biler andre steder i landet, men vi skal bruke nødvendig tid og så er det viktig med et godt samarbeid med bøndene, sier Eggan.

Flåtesjefen understreker at dette er et prøveprosjekt og at vi må vinne oss erfaring, men mener det er viktig å se på nye og mer effektive løsninger der dette er mulig.

Sving på hjulene på tralla

Det som er helt unikt er at det er sving på hjulene på tralla. Er ikke svingene for krappe svinger hjulene automatisk, men de kan også tvangsstyres ved hjelp av en fjernkontroll og dette er redningen for å komme rundt de skarpeste svingene og styre tralla dit en vil. Det gir også mindre oppriving av underlaget.

Imponert over bøndene

Bilen skal gå i tre ruter på Helgeland, både på fastlandet og på øya Vega. Helgeland er valgt fordi der er mange store gårder.

- Bøndene har vært flinke til å gruse opp tunet, hogge ned greiner og ordna til. Noen steder har bøndene gått sammen for å hjelpe hverandre. De ønsker å være med på tiltak som gjør at TINE kan redusere kostnadene fordi dette kommer de til gode. Det imponerer meg, sier Eggan.

Krever stor konsentrasjon

Håvard Morten Henningsen (37) er sjåfør på den nye semitraileren. Han har jobba som tankbilsjåfør i snart fem år og har kjørt både treaksla bil og bil med henger. Håvard Morten innrømmer at han er mer sliten med den nye bilen.

- Jeg må være topp konsentrert hele tida fordi det er så mye nytt og det er så mange ting jeg må følge med på hele tida, men jeg har jo bare kjørt noen få dager så jeg tror dette blir en tilvenning.

Selv om det er drift på alle seks hjula på trekkvogna er Håvard litt spent på hvordan det blir til vinteren.

- Vi har allerede hatt noen dager med glatt vei og jeg føler jeg må være litt mer forsiktig før jeg lærer bilen å kjenne. Jeg hadde helst sett at vi hadde starta opp litt tidligere på høsten for å få litt mer erfaring før vinteren kommer, sier han.

Håvard innrømmer at det kan være nokså krevende å manøvrere bilen enkelte steder og han liker aller best når det er rundkjøring rundt fjøset.

- Gårdene blir større og større og det er mange som skal inn på gården og levere og hente. Jeg syns at de som planlegger og bygger nye store fjøs bør legge til rette for dette, sier han.

Bøndene er positive

- Jeg er ikke bekymret for å ha denne bilen på tunet, sier melkeprodusent Tor Bjørnevik. Han har grusa opp tunet og utvida det litt.

- Dette er utviklinga. Dette må vi være med på og være positive til, sier han.

Even og Rakel Ellingsen er også melkeprodusenter. De forteller at de tenkte på å legge til rette for adkomsten til fjøset da de bygde nytt fjøs. Derfor trengte de ikke å gjøre noe ekstra når denne semitraileren kom.

Melkeprodusent Rune Vang syns det er stas med den nye bilen. Heller ikke han har gjort noe ekstra i tunet for å ta imot bilen.

- Kraftfôrbilen blir større, slaktebilen blir større og nå også tankbilen. Vi må legge til rette for det. Jeg vet at flere var skeptisk i starten, men jeg har ikke hørt klaging. Bøndene forandrer seg fort når de ser at dette funker, sier Rune.

Ivar, far til Rune, ser tilbake.

- På 70-tallet leverte vi melka i spann her. Da var vi 17 melkeprodusenter her i dalen, nå er vi fire igjen, men jeg tror melkemengden er like stor eller større. Hva med melkehentinga 20 år fram i tid?

-  Da tror jeg melka fremdeles hentes med tankbil, men kanskje er bilen uten sjåfør da, hvem vet?

 

Bilde: Sving på bakhjula øker fremkommeligheten betraktelig

Ny tankbil på gård i sving

 

 

Ny tankbil hele bilen

TINE RÅVARES

Nøkkeltall 2019

Snitt melkepris ku og geit juni

Kr 5,24

Snitt fettprosent kumelk juni

4,37%

Våre data i Kukontrollen

Velkommen til verden!

Antall ikke tilgjengelig akkurat nå

kalver

født hittil i denne måneden

Hjelp til våre produsenter

Ring TINE Medlemssenter


51 37 15 00

Våre åpningstider er 08:00 - 15:30

medlem@tine.no

Mer om TINE Medlemssenter

Vil du ha tak i oss?

Vår kontaktinformasjon

TINE Rådgiving og Medlem

E-post: medlem@tine.no
Telefon: 03080 Sentralbord TINE SA

Adresse: Langbakken 20,
1434 Ås Se kart og veibeskrivelse

Post: Postboks 58, 1431 Ås