Meny

TINE gir Osteprisen 2015 til Matmerk

En hoppende glad Nina Sundqvist mottar prisen på vegne av Marmerk. (Foto: Are Knudsen)
En hoppende glad Nina Sundqvist mottar prisen på vegne av Marmerk. (Foto: Are Knudsen)

Osteprisen 2015 går til Matmerk. Gjennom sin innsats med å utvikle og spre budskapet om norske mattradisjoner generelt og norsk ost spesielt, bidrar Matmerk til å øke kunnskapen om norsk mat og norske mattradisjoner blant matproffer og forbrukere over hele Norge.

I sin begrunnelse for at Matmerk mottar Osteprisen 2015, skriver juryen:

Mange norske lokalmatprodusenter har hatt glede av Matmerk. Det handler ofte om ost, men det handler også om annen mat der lokal opprinnelse har betydning. Matmerk er derfor med på å skape salgsmuligheter for småskalaprodusenter gjennom det profesjonelle salgsapparatet norske dagligvarekjeder representerer. Vinneren treffer derfor godt på kriteriet om å skape oppmerksomhet og kunnskap om norsk mat og mattradisjoner.

En vitamininnsprøytning
– Klart det er morsomt og ærefullt å få en slik anerkjennelse som Osteprisen er,sier en strålende glad administrerende direktør Nina Sundqvist i Matmerk.
- Osteprisen gir oss i Matmerk en ekstra vitamininnsprøytning for å arbeide hjertelig og målrettet for å fremme norsk mat og matkultur. Ser vi på de tidligere vinnerne er vi i svært godt selskap.

Stort mangfold av norske oster
Sundqvist poengterer at vi her i landet har hatt ost i kostholdet siden vikingtiden. «urostene» er gamalost, pultost og skjørost. Disse er ikke på dagens ti på toppliste over oster vi spiser, men er fremdeles i produksjon og har sterk regional forankring. Norsk ost er mer enn Norvegia!
-I dag kan du invitere til ostekveld utelukkende med norsk ost fordi de er fullt på høyde med, og endatil bedre enn, utenlandske, sier Nina Sundqvist.

 Lokalmat må være tilgjengelig
Matmerk er en uavhengig stiftelse som blant annet har ansvaret for det såkalte Kvalitetssystemet i Landbruket. Dette dokumenterer at norsk landbruk drives etter lover og regler, og legger grunnlag for mattrygghet og kvalitet i norsk matproduksjon.

- Matmerk har to viktige jobber: Først og fremst å gjøre ostemangfoldet tilgjengelig for det norske folk over hele fjøla: på hoteller, restauranter, i butikkene og helt hjem på kjøkkenbenken. TINE fortjener ros for arbeidet som gjøres for å distribuere lokalmat rundt i landet. Deretter skal vi oppmuntre forbrukere til å gå på oppdagelsesferd i ostediskene og smake mer vellagrede oster. Moden ost gir både mer smak og karakter og som alt annet er det en læringsprosess vi må starte med tidlig – allerede fra barnsben av, sier Sundqvist.

Spesialitet-merket og Nyt Norge
Stiftelsen Matmerk ble opprettet av Landbruks- og matdepartementet i 2007 og ledes av et styre representert fra hele verdikjeden. Matmerk står bak Spesialitet-merket og Nyt Norge. Spesialitet-garantien betyr blant annet at forbrukeren får en unik smaksopplevelse basert på strenge kriterier og en uhildet fagjury med matsterke folk utgjør det siste nåløyet. Merket tildeles for tre år av gangen.

Merkeordninger er en orienteringshjelp

- Vi ser tydelig at forbrukeren er lei av at pris, pris, pris er det eneste saliggjørende når de handler mat. Forbrukerne vil mer og mer vite hvem som har levert råvarene og hvordan maten er foredlet. Sånn sett er merkeordninger til god orienteringshjelp de 1,8 sekundene man bruker i gjennomsnitt på å legge produkter i handlekurven, avslutter Nina Sundqvist.

TINE RÅVARES

Nøkkeltall 2019

Snitt melkepris ku og geit august

Kr 5,13

Snitt fettprosent kumelk august

4,20%

Våre data i Kukontrollen

Velkommen til verden!

Antall ikke tilgjengelig akkurat nå

kalver

født hittil i denne måneden

Hjelp til våre produsenter

Ring TINE Medlemssenter


51 37 15 00

Våre åpningstider er 08:00 - 15:30

medlem@tine.no

Mer om TINE Medlemssenter

Vil du ha tak i oss?

Vår kontaktinformasjon

TINE Rådgiving og Medlem

E-post: medlem@tine.no
Telefon: 03080 Sentralbord TINE SA

Adresse: Langbakken 20,
1434 Ås Se kart og veibeskrivelse

Post: Postboks 58, 1431 Ås