Meny

Matindustrien trenger økt konkurransekraft

Konsernsjef Hanne Refsholt
Konsernsjef Hanne Refsholt

Matindustrien må styrke sin evne til å svare på nye behov i markedet og blant forbrukerne. Dette var ett av hovedpunktene under konsernsjef Hanne Refsholts foredrag på konferansen Mat og Landbruk. Industrien trenger økt konkurransekraft.

«Matindustriens framtid» var overskriften i foredraget. Ikke overraskende mener Refsholt at norsk matindustri har mange muligheter!

-I samspill med kultur, opplevelser og arbeidet med å styrke norske mattradisjoner tror jeg norsk matindustri også kan bidra til fremvekst av annen næringsvirksomhet. Dette forutsetter imidlertid noen klare grep industrien må ta tak i og det fordrer en tydelighet og forutsigbarhet i rammebetingelser for næringene som er involvert. 

Betydelig effektivisering
Refsholt poengterte at matindustrien er mindre sårbar ovenfor konjunktursvingninger, men utfordres av økende import, fallende markedsandeler og begrenset tilgang på fagarbeidere.

-Norsk matindustri er styrket på konkurranseevne fordi opprinnelse og ekte naturlige råvarer som gir lokallaget mat og drikke, står sterkere.  Dette har gitt fremvekst av småskalaprodusenter.  Samtidig er det effektivisert betydelig og de store leverandørene har også blitt større.  Mange har tatt grep eller tar grep for å styrke konkurranseevnen.  Dette er helt nødvendig om man skal overleve for det venter større utfordringer.

Grensevernet er under press
I talen viste hun til en lang rekke endringer i rammevilkårene, så som endringer i markedsordningen for melk, avvikling av målpriser på storfekjøtt, lam og egg, omlegging av toll for enkelte kjøttprodukter, ost og melk og utvidede importkvoter fra EU. Og forbrukerne har fått utvidet åpningstider i butikkene med økt konsentrasjon av kjedemakt.

-Importen av matprodukter, primært fra EU-industrien, øker årlig med ca. 8 prosent og norsk grensevern er under press. Norge er i dag en netto importør av meierivarer og norsk melk taper andeler i kampen mot utenlandske produkter enten det er EMV eller nye merker fra andre aktører

Innovasjon avgjørende for å lykkes
Hanne Refsholt fremholdt at vi må møte konkurransen med bedre og sunnere produkter norske forbrukere vil ha og som gir kundene verdi. God innovasjon er nøkkelbegrep. Hun viste fram en plansje som fortalte at bare siden 2006 har TINE utviklet nye produkter som samlet har omsatt for 6,3 milliarder kroner.

Bonden er bærebjelken
Norge har hatt en blå blå regjering i over ett år og landbruksministeren har satt i gang flere gjennomganger med mål om å effektivisere og forenkle.
Hanne Refsholt mener det passer godt å sitere Norges smarteste mann, sjakkverdensmester Magnus Carlsen. Det er ikke noe man blir uten klare analyser, evne til å tenke mange trekk frem og vurdere konsekvenser.

-Når du mister en bonde, blir det ofte store svakheter rundt! Bonden er bærebjelken i norsk matindustri. Derfor er det viktig for TINE å arbeide for gode rammebetingelser og fortelle om betydningen av en lang verdikjede og hva bonden tilfører av verdi, ikke bare til egen bedrift, men til matsikkerhet, levende bygder og næringsliv over hele landet og det miljøet de er en del av. Og ikke minst som det første leddet i Norges matindustri. 

Hele talen til Hanne Refsholt ser du her 

 

 

 

 

 

TINE RÅVARES

Nøkkeltall 2019

Snitt melkepris ku og geit juni

Kr 5,24

Snitt fettprosent kumelk juni

4,37%

Våre data i Kukontrollen

Velkommen til verden!

Antall ikke tilgjengelig akkurat nå

kalver

født hittil i denne måneden

Hjelp til våre produsenter

Ring TINE Medlemssenter


51 37 15 00

Våre åpningstider er 08:00 - 15:30

medlem@tine.no

Mer om TINE Medlemssenter

Vil du ha tak i oss?

Vår kontaktinformasjon

TINE Rådgiving og Medlem

E-post: medlem@tine.no
Telefon: 03080 Sentralbord TINE SA

Adresse: Langbakken 20,
1434 Ås Se kart og veibeskrivelse

Post: Postboks 58, 1431 Ås