Meny

Hun er geitas markedsforkjemper i TINE

Sophie tester ut egne ferdigheter i å melke geiter. Ragnvald Søgnesand ser etter at alt går etter "boka".
Sophie tester ut egne ferdigheter i å melke geiter. Ragnvald Søgnesand ser etter at alt går etter "boka".

Hun ønsker å skape vakre «bilder» av geiter som pleier det norske kulturlandskapet. Det spørs likevel om hennes bilder er like vakre som de hennes tippeoldefar, den verdensberømte Paul Gauguin, malte.

Sophie røper at hun er kunstinteressert, maler litt til husbruk, men har aldri forsøkt å gå i fotefarene til tippoldefar. Navnet Gauguin (uttales gågæ) røper at Sophies aner kommer fra Frankrike, et land med lange og solide ostetradisjoner, også fra geitemelk.

Geita gir muligheter for vekst og lønnsomhet

Men som forretningsutviklingssjef for geiteproduktene i TINE, er det den norske geita Sophie har lagt sin elsk på.
– De er kule dyr, har karakter og personlighet. De er rett og slett morsomme å være i lag med.
Hennes overordene mål er å skape god lønnsomhet på område geit, å utvikle markedet basert på kunnskap om forbrukerbehov og trender.
– Vi må erkjenne at geitemelkproduktene er definert som en nisje, og vil forbli det i de nærmeste årene. Likevel er det mulighet for vekst og lønnsom inntjening. 

 Sophie Gauguin med geiter
Ikke noe å si på kontakten med dyrene.

Geita har mange gode historier å fortelle

Årlig produsere norske geiter 20 millioner liter melk. Sophie ser flere tegn i tiden på at produkter fra geitemelka har en framtid.
– En overgripende trend er at folk er opptatt av hvor maten de spiser kommer fra. Her har geita mange gode historier å fortelle. De henter store deler av maten på utmarksbeite, de er viktige bidragsytere for å pleie kulturlandskapet, og kvaliteten på melka har blitt svært høy

Brunostene våre er der vi får størst anvendelse for geitemelken i dag. Vi har en tydelig strategi på å løfte brunosten lenger fram i kjøleskapet. Samarbeidet med Moods of Norway har hjulpet oss godt på veien dit, understreker Sophie Gauguin, og legger til at flere ting er på gang, uten at hun foreløpig vil røpe detaljene ennå.

Mange lyspunkter internasjonalt

Sophie gleder seg over den gode utviklinga geitemelkproduktene har internasjonalt. Det gjelder spesielt innenfor nylanseringer av ost som inneholder geitemelk.

–I Tyskland inneholdt 1 av 12 nylanserte oster geitemelk i 2016. Tyskland er nå nesten like stort som Frankrike på geit. Markedet i USA og Europa er i vekst.
Hun forteller at ost er hovedtyngden av produkter fra geitemelk. Men muligheten er mange.  I andre land finnes det t.o.m. trendy hudpleieprodukter som inneholder geitemelk. I England, hos f.eks. St. Helens Farm, produseres det et fullsortiment av geitemelksprodukter; drikkemelk, smør, is, yoghurt http://www.sthelensfarm.co.uk/

Møter flere barrierer i markedet

Sophie har ikke noe problem med å forstå utålmodigheten som finnes blant geitemelkprodusentene etter den store innsatsen som er lagt ned for å heve kvaliteten på melka. Samtidig er det viktig å gå riktig fram i markedsarbeidet.

-Vi trenger markedsinnsikt der vi avdekker hva som er hoveddriverne for økt salg men også hva som er barrierene.
En av barrierene er knyttet til oppfatningen av at smaken er sterk og stram. I dag er ikke det tilfellet. Geitemelk har en veldig mild smak. Vi trenger å få flere til å bli introdusert for den milde og gode smaken og kanskje spesielt blant den yngre del av befolkningen.

Viktig å ha kontakt med produsentene

Sophie understreker hvor viktig det er i markedsarbeidet å gå fram på en rett måte. Gjennom et innsiktsprosjekt i nær kontakt med forbrukerne og handelen, skal kunnskap bygges og TINEs geiteunivers utvikles.
Sophie skaffer seg også kunnskap gjennom kontakt med geitemelkprodusentene.
Beviset på det ser vi blant annet av bildene i denne reportasjen, som er tatt da hun besøkte garden til familien Søgnesand i Skei i Sogn og Fjordane.

 

TINE RÅVARES

Nøkkeltall 2019

Snitt melkepris ku og geit august

Kr 5,13

Snitt fettprosent kumelk august

4,20%

Våre data i Kukontrollen

Velkommen til verden!

Antall ikke tilgjengelig akkurat nå

kalver

født hittil i denne måneden

Hjelp til våre produsenter

Ring TINE Medlemssenter


51 37 15 00

Våre åpningstider er 08:00 - 15:30

medlem@tine.no

Mer om TINE Medlemssenter

Vil du ha tak i oss?

Vår kontaktinformasjon

TINE Rådgiving og Medlem

E-post: medlem@tine.no
Telefon: 03080 Sentralbord TINE SA

Adresse: Langbakken 20,
1434 Ås Se kart og veibeskrivelse

Post: Postboks 58, 1431 Ås