Meny

53 tonn Norvegia i døgnet

Nordmenn spiser Norvegia som aldri før. Hvert døgn i 2012 gikk det med nok til å dekke en fotballbane med kilopakker. Markedsføringsekspert mener det står respekt av en slik snuoperasjon.

Totalt var salget av Norvegia i fjor på rekordhøye 19.310 tonn. Gitt et år med 365 dager, går det med 53 tonn i døgnet, eller 1600 tonn i måneden. Sprer man kilopakker utover en fotballbane i normal størrelse, tilsvarer dette 394 fotballbaner i året, eller rundt en fotballbane i døgnet.

For fem år siden hadde Norvegia en utvikling som verken var lønnsom for kjeder eller for leverandøren TINE. TINE bestemte seg for å fornye merkevaren tok grep om kvaliteten. TINE fikk snudd trenden i samarbeid med kjedene. Nå peker alle piler oppover.

– Vi har gjort det vi kaller en tiltaksinnovasjon. Vi har endret mediestrategi, design, kommunikasjonsstrategi, måten å jobbe inn mot kjeder og butikk og ikke minst har vi involvert og jobbet målrettet gjennom hele vår egne verdikjede. I tillegg har vi også lansert Norvegia Fyldig, sier Hege Holter Brekke, konserndirektør marked i TINE.

Meieriselskapet har 160 års erfaring med å lage Norvegia, som var en av de første ostene TINE lærte å lage av hollendere her i landet. Osten lagres i tre måneder før den når norske forbrukere.

Taktskifte fra TINE

Et ledd i gjenoppbyggingen fra TINE var at selskapet skiftet kommunikasjon fra «Folkets favoritt» til «Noen forhold varer livet ut». Samtid gjorde man innpakning og design mer tydelig, slik at Norvegia i større grad «sto frem» i hylla. For å sikre kvaliteten ut til forbruker ytterligere, gjennomgikk selskapet alle ledd i produksjonskjeden for i enda større grad å sikre at forbrukerne fikk de de ventet hver eneste gang de åpnet ny pakke.

Med disse tiltakene i kofferten, gikk TINE til kjedene. TINE lovet kjedene at om aktivitetsnivået ble halvert fra fire til to aktiviteter i året, skulle TINE konsentrere seg om disse tiltakene. Målet var å øke forbrukers betalingsvillighet og dermed kjedenes lønnsomhet. Siden snuoperasjonen i 2007 har Norvegia levert en økning på 600 millioner i topplinjevekst i perioden 2008 til 2012.

Norvegias positive utvikling fortsetter i år.
– Hittil i år har vi hatt en salgsøkning på rundt 6 prosent, sier Holter Brekke.

Norges sterkeste merkevare

Foruten å toppe salgsvolumet i 2012, fikk Norvegia merkestyrkeprisen av Nielsen i 2012. Tidligere har blant annet Coca-Cola og Grandiosa fått denne prisen. Internasjonalt ligger gjennomsnittlig merkevaregjenkjennelse på rundt 1,8 til 1,9 på en skala der 5 karakteriseres som en unik styrke. Norvegia fikk 4,9. Og det er aldri sett en så sterk merkevare i Norge.

– Det er en snuoperasjon det står respekt av å få til en så kraftig vekst innenfor faste oster. Samtidig er det grenser for hvor mange skiver Norvegia nordmenn kan ha på matpakken, og derfor kreves det nå nye bruksområder, sier førsteamanuensis Bendik Samuelsen ved Handelshøyskolen BI.

TINE konstaterer den gode veksten, og vil alltid jobbe for at merkevaren skal beholde sin posisjon.

For ytterligere informasjon:
Kontakt Pressevakt TINE: telefon 482 31 969 eller presse@tine.no

 

Våre data i Kukontrollen

Velkommen til verden!

Antall ikke tilgjengelig akkurat nå

kalver

født hittil i denne måneden

Hjelp til våre produsenter

Ring TINE Medlemssenter


51 37 15 00

Våre åpningstider er 08:00 - 15:30

medlem@tine.no

Mer om TINE Medlemssenter

Vil du ha tak i oss?

Vår kontaktinformasjon

TINE Rådgiving og Medlem

E-post: medlem@tine.no
Telefon: 03080 Sentralbord TINE SA

Adresse: Langbakken 20,
1434 Ås Se kart og veibeskrivelse

Post: Postboks 58, 1431 Ås