Meny

TINE – Et hus for framtiden

Ole Paulsen
Ole Paulsen

Norske bønder, sammen med dyktige ansatte, har gjennom mange år bygget opp en av Norges største industribedrifter. Det betyr ikke at TINE bare er en industribedrift. Samvirkebonden eier, gjennom å levere mjølk til TINE, en av Norges ledende merkevareleverandør.

Merkevarene våre har en enorm verdi for oss, og har et stort potensiale framover. Det potensiale skal vi utnytte. Merkevareverdiene kan også raskt bygges ned hvis vi ikke kjemper for dem. De kampene skal vi kjempe og vi skal vinne dem.

TINE; et «Branded House»

Dette er kort hvordan jeg tenker rundt TINEs forskjellige merkevarestrategier. Et Branded House er et selskap hvor selskapets navn er det viktigste på produktet og ofte et navn i tillegg som er mer beskrivende. TINE Lettmelk, TINE Seterrømme, TINE Ekte Geitost og TINE Økologisk Lettmelk er produkter hvor TINE er merkenavnet og for eksempel lettmelk er mer beskrivende. Derfor vil jeg beskrive TINE som et Branded House. Butikkjedene jobber mye med å ta inn andres produkter og lager også egne produkter i konkurranse med TINEs merkevarer. Dette blant annet for å skille seg ut fra de andre kjedene. Samarbeidet med REMA 1000, om TINE Økologisk melk, gir REMA 1000 mulighet til å tilby en merkevare som forbrukere kun får hos dem. Siden TINE er en sterk merkevare i Norge, vil ikke dette svekke merkevaren TINE Økologisk melk.

TINE; et «Støttemerke»

Norvegia, Jarlsberg, Go` morgen, Chevre, Biola, Litago og 14 er merkevarer som står godt på egne bein. Her er TINE ett kvalitetsmerke på produktet. Store deler av det norske melkevolumet går med til disse produktene, og de genererer en betydelig del av TINEs overskudd. Dette er merkevarer som trenger mye vedlikehold gjennom markedsføring og merkeutvidelser (for eksempel nye smaker). Vi må hele tiden lete etter hva forbrukerne trenger/ønsker. Og så bruke penger på forskning, produktutvikling og markedsføring for til slutt å lansere et nytt produkt. Vi vil feile mange ganger før vi finner den neste store merkevaren, men når vi treffer, sikrer vi melkevolum og melkepris.

TINE; et «House of Brands»

TINE har i tillegg mange merkevarer under sin paraply, uten tydelig tilknytning til TINE merket. Merkevarer som ligger under en av våre døtre. Kos, Diplom-is, Fjordland, Appelwood, Jarlsberg internasjonalt, Mexicana, Ilchester og The Simpson er eksempler på slike merkevarer som TINE eier. Merkevarene i denne kategorien er i hovedsak kapitalinvestering, men er også strategisk viktig for TINE. Gjennom disse sender vi penger tilbake til den norske samvirkebonden. Selv om vi her skal trå forsiktig, ligger det mengder med muligheter for vekst og framtidig overskudd. Om vi velger å satse på nye merkevarer i denne kategorien.

TINE; Et hus for Framtiden  

Samarbeider vi, driver effektivt produksjon og bygger TINE-merket videre, vil vi ikke bli en produsent for andres merkevarer. Med forbrukerteft, innovasjon og markedsføring skal vi bygge TINEs neste «Norvegia». Har vi vilje til å investere, og ser vi våre styrker og svakheter, og ikke minst ha en tydelig strategi, vil vi kunne sikre vekst og etterbetaling også i framtiden.                                                                                                      

Sammen i samvirke med kurs mot høyere melkevolum og penga.

Rådsmedlem og medlem i eierutvalget i Øst, Ole Paulsen.

TINE RÅVARES

Nøkkeltall 2019

Snitt melkepris ku og geit august

Kr 5,13

Snitt fettprosent kumelk august

4,20%

Våre data i Kukontrollen

Velkommen til verden!

Antall ikke tilgjengelig akkurat nå

kalver

født hittil i denne måneden

Hjelp til våre produsenter

Ring TINE Medlemssenter


51 37 15 00

Våre åpningstider er 08:00 - 15:30

medlem@tine.no

Mer om TINE Medlemssenter

Vil du ha tak i oss?

Vår kontaktinformasjon

TINE Rådgiving og Medlem

E-post: medlem@tine.no
Telefon: 03080 Sentralbord TINE SA

Adresse: Langbakken 20,
1434 Ås Se kart og veibeskrivelse

Post: Postboks 58, 1431 Ås