Meny

Hva vil vi velge i framtida?

Foto: Elisabeth Irgens Hokstad
Foto: Elisabeth Irgens Hokstad

Hvis vi hver gang vi gikk på matbutikken måtte ta stilling til alle valg på nytt ville vi blitt fryktelig slitne. Derfor er hjernen vår laget slik at vi stort sett velger det vi pleier å kjøpe og tar raske valg ut fra noen forhåndsprogrammerte kriterier. Som samvirkebonde er det enda enklere.

Av; Elisabeth Irgens Hokstad, styremedlem i TINE SA

Når jeg skal kjøpe kjøtt-pålegg har jeg bare varene med Gilde- og Prior-merke å velge mellom, i oste-disken er det bare TINE-merket som gjelder og på grønnsaktorget kan jeg se etter Nyt Norge-merket.

Men når jeg kommer til hylla med sjampo blir det vanskelig. Hvilke kriterier skal jeg velge etter her? Lukt og farge på flaska? Er pris viktigere for meg her, enn i resten av butikken? Er jeg like sterk motstander av kjedens egne varemerker når jeg gjør dette valget som de andre der jeg kjenner produktene og eierstrukturen i bedriftene bedre?

Hva er det neste butikken ønsker å selge?

De fleste kundene i butikken vet ikke noe mer om bakgrunnen for merkene på melk enn på tannkrem, men de kjenner heldigvis igjen logoen på produktet og velger som regel det samme som sist. Derfor er det utrolig viktig at produktet er like bra hver gang og at vi har kjente merkevarer som folk er fornøyd med. Lojaliteten til et merke du ikke kjenner fra noe annet enn produktene er ikke så veldig stor, og alle store merkenavn bruker mye penger på reklame som skal bygge opp kjennskap, lojalitet og tilknytning til sitt merke.

Som kjent er det ikke bare forbrukeren som bestemmer hvilke varer som skal selges i butikken. De ulike kjedene har stor makt. De ønsker varer som både selger og som de tjener penger på, og de ønsker stadig nye produkter som kan være med å gi mer salg og høyere fortjeneste. På styremøtet i juni hadde vi et foredrag av direktøren for Fjordland. Han så for seg innkjøperen i en butikk-kjede som sto foran varehylla si å lette etter «Hva er det som mangler her?» På samme måte må vi som produserer varene tenke «hva er det neste butikkene ønsker å selge?» Er de neste produktene i hylla noe vi kan ha melk i? – eller er det noe som vil konkurrere med våre varer? Er det noe vi kan produsere og tjene penger på?

Så mulighetene i juice, ferdigmat og sportsdrikker – hva er det neste?

På så og si alle medlemsmøter og samlinger for tillitsvalgte i TINE er det noen som har gode ideer til produkter, varianter, markedsføring osv som de tror forbrukeren vil ha. De første årene jeg var med synes jeg det var veldig stas å kunne formidle mine ideer direkte til dem som hadde ansvaret. Så må jeg innrømme at jeg ble mer i tvil om det egentlig nyttet. Det er jo tross alt ikke de tillitsvalgte som sitter og bestemmer hvilke smaker som skal være på yoghurten eller hvilken emballasje man skal velge. Men nå har jeg virkelig fått sansen for det igjen.

Det er styret i TINE som bestemmer om vi skal bevege oss inn på nye produktområder. Det var de tillitsvalgte som en gang bestemte at vi i tillegg til å tappe melk på kartong kunne bruke samme utstyret til å tappe juice, som valgte å etablere et ferdigmat-selskap som heter Fjordland, som vedtok å gå inn i markedet for sportsdrikker og muslibarer. Alle de tilbakemeldingene styret kan få fra eiere i hele landet om hva de ser for seg at TINE skal drive med i framtida er med å gi oss en pekepinn på hva dere mener er en god strategi for selskapet, og dermed svært nyttige.

TINE skal selge mest mulig melk, til en høyest mulig pris og tjene penger til melkebonden. Men hvilke produkter er det vi enda ikke har tenkt på? Som butikken og forbrukeren kommer til å ønske seg om ett eller fem år? Kommentarfeltet på medlemssidene er til for å brukes også til gode ideer og innspill :-)

TINE RÅVARES

Nøkkeltall 2017

Snitt melkepris ku og geit oktober

Kr 5,05

Snitt fettprosent kumelk oktober

4,28%

Våre data i Kukontrollen

Velkommen til verden!

Antall ikke tilgjengelig akkurat nå

kalver

født hittil i denne måneden

Vil du ha tak i oss?

Vår kontaktinformasjon

TINE Rådgiving og Medlem

E-post: medlem@tine.no
Telefon: 03080

Adresse: Langbakken 20,
1430 Ås Se kart og veibeskrivelse

Post: Postboks 58, 1431 Ås

Hjelp til våre produsenter

Ring TINE Medlemssenter


51 37 15 00

Våre åpningstider er 08:00 - 15:30

medlem@tine.no

Mer om TINE Medlemssenter