Meny

Et marked i total endring - på tide å tenke nytt.

Tor Jacob Solberg. 
Årets unge bonde 2014
Tor Jacob Solberg. Årets unge bonde 2014

«De hadde valget mellom krigen og vanæren. De valgte vanæren og fikk krigen» -Sir Winston Churchill

Hvorfor stare med et sitat av Churchill? Er vi som melkeprodusenter i den situasjonen England var før andre verdenskrig? Ja, til en viss grad vil jeg si. Dagligvaremarkedet i Norge endrer seg på en måte som jeg selv ikke hadde forutsett for ti år siden. Matvarekjedenes egne merkevarer fosser frem, og selv om Tine har gjort det godt de siste årene, frykter jeg for bondens fremtid.

Tiden er inne for å tørre å tenke radikale nye tanker. Selv om vi til nå kun har sett starten, vil utviklingen av salg av matvarer i årene som kommer i større og større grad flytte seg til nettsalg og langsiktige avtaler og abonnement. Min spådom er at om 5 år, i 2022 vil halvparten av dagligvarebutikkene være borte. I 2027 vil det ikke finnes butikker slik vi kjenner de i dag. Grunnen til at dette vil skje er enkel; Det er billigere, smartere og bedre slik.

I en slik situasjon bør Tine tørre å ta en mer aktiv posisjon en i dag. Vi har for stor respekt og frykt for kjedene. I bunn og grunn er kjedene bare et mellomledd mellom oss og forbruker. Skal vi gjenvinne markeder, og skape nye må vi tørre å utfordre. Den nye dagligvarebutikken heter distribusjon. Tine bør starte å bygge opp distribusjon og direkte levering av meierivarer rett til forbruker fordi det vil bli en spill endrer der vi har regien.

Det er ingen slag som vinnes uten tap. Våre tap hvis vi gjør dette kan og vil bli store. Men det er en premie i enden av denne kampen som kan gi en langvarig oppside på et slag som selv om vi ikke ønsker det, mest sannsynlig kommer til å stå.

Hvis vi ikke evner å tenke nytt i den situasjonen vi er inne i vil i råtne på rot og bli spist levende. Jeg er ingen krigshisser, men det er dessverre slik jeg analyserer vår fremtid. Jeg tror at gjennom kløkt og offensive grep kan vår fremtid sikres bedre.

Hva tror dere kjedene tenkte da de lanserte sine meieri EMV produkter? De har ikke blitt skremt, og de ser at å svekke Tine framover vil gi dem uendelig makt.

Tine bør alltid ha som mål at melka skal kortest og best vei til forbruker. Egen distribusjon er nøkkelen til en framtid jeg vil være en del av!

 

Melkeprodusent Tor Jacob Solberg

Våre data i Kukontrollen

Velkommen til verden!

Antall ikke tilgjengelig akkurat nå

kalver

født hittil i denne måneden

Vil du ha tak i oss?

Vår kontaktinformasjon

TINE Rådgiving og Medlem

E-post: medlem@tine.no
Telefon: 03080

Adresse: Langbakken 20,
1430 Ås Se kart og veibeskrivelse

Post: Postboks 58, 1431 Ås

Hjelp til våre produsenter

Ring TINE Medlemssenter


51 37 15 00

Våre åpningstider er 08:00 - 15:30

medlem@tine.no

Mer om TINE Medlemssenter