Meny

Styreleders hjørne - september

Trond Reierstad
Trond Reierstad

Kalenderen har bikka over til september og vi legger bak oss den tørreste sommeren på veldig mange år. Folk flest har kost seg i varmen, men for mange av oss ble sommerferien byttet ut med bekymringer, mye arbeid og stadig telefoner til rådgivere og kolleger.

På ett tidspunkt slutter man å følge med på YR, når regnskya aldri dukker opp. «Vil vi slå varmerekorden?», var den store spenningen i flere av landes største aviser. Uansett, jeg er ikke glad i værrekorder. Det fører sjelden med seg noe godt i vår bransje.

På den andre siden får vi testa hvordan vi takler ekstreme situasjoner i fellesskap. Vi kan dessverre ikke trylle fram fôr til en rimelig penge når det fraktes langt. Men når vi samarbeider er det mye kunnskap og løsninger som kommer fram. Dette er en sommer der vi har fått se verdien av samvirkeorganisering, selskaper som er der for bonden. Det har vært stor innsats og verdifull kompetanse som har bidratt til å redusere omfanget av tørkekrisa. 

Vi er nettopp ferdig med det første styremøtet etter sommeren. En lystigere sak enn grovfôrsitasjonen var salget av TINE-produkter i sommer. Utviklingen på volumproduktene er fortsatt en bekymring, men mange hadde behov for drikke og mellommåltid i heten. Totalt har salget vært over forventning. Is-salg-rekorder er rekorder jeg liker. Diplom-Is har stått på dag og natt for å levere til isglade forbrukere.

Tørke skaper ikke bare utfordringer. Det meldes om gunstige forhold for å entreprenørvirksomheten. Anlegget i Bergen fikk tak uten for mye regn(!). Bygginga i Irland er også godt i gang. 

Styret hadde en orientering fra Ostecompagniet AS. Et heleid datterselskap av TINE. De selger og markedsfører flere av våre osteskatter, som du kanskje ikke har til vane å plukke med deg på en vanlig handel. Flere av skattene vil TINE ha med til årets ostebegivenhet, VM i ost i Bergen i november. Det ser vi fram til.

Styret hadde en foreløpig gjennomgang av budsjettarbeidet for neste år.  Vi har en kontinuerlig oppmerksomhet mot kostnadene, men samtidig må vi evne planlegge for å gripe muligheter på kort og lang sikt.   

Vekst er et stikkord i TINE om dagen. Hvordan klarer vi å skape vekst når vi ser at volumprodukter som melk og ost ikke peker oppover? Hvorfor er vekst så viktig? Hvis du har lurt på akkurat det, så vil jeg anbefale å høre denne podkasten med TINEs konserndirektør for økonomi og finans, Jørn Spakrud. Meieri vil alltid være TINEs kjernevirksomhet. Hovedfokuset vårt er å løfte viktige volumprodukter framover. Men det er viktig å ha flere bein å stå på. Kanskje må TINE snuse utenfor sin kjernevirksomhet for å skape vekst. Flere av oss husker tilbake på valget om å tappe juice. I dag er Sunniva en sterk og kjent merkevare. TINE har valgt en merkevarestrategi. Det er et bevisst valg og en kompetanse vi har og denne merkevarekunnskapen kan vi bruke til å skape ytterligere vekst på flere områder. Den nye Gryr-serien fra Sunniva er et eksempel.

TINE jobber videre med #kukraft for miljø, men også forretning. Foreløpig går noen få biler på kumøkk, eller biogass laget i en blanding av kumøkk og matavfall. Vi har høyere ambisjoner og mye spennende kan skje på dette området. Følg med.

Teknologi og digitalisering er også et viktig satsingsområde for TINE. Da tenker jeg spesielt på det nye teknologiselskapet TINE har etabler sammen med Felleskjøpet Agri. Dette er framtidsrettet og mulighetene er store. Ekstra spennende er det at Amazon, ett av verdens største teknologiselskap, har fått øynene opp for hva vi driver med. Målet er at dette skal gi oss økt nytte av teknologien framover, men vi ser også muligheter utover Norges grenser.  

Styret jobber med hvordan vi skal rigge eierorganisasjonen i framtida. Målet er å ha en eierorganisasjon som fortsatt bidrar til et sterkt og godt samvirke til neste år og om fem år. Saken ble også grundig behandlet og diskutert i Rådet i forrige uke. 

Tilslutt håper jeg de fleste har kommet seg ut av en «panikkfase» og over i en «handlingsfase» etter tørken. Jeg håper så mange som mulig har ordnet seg halm eller grovfôr på annet vis. Krisa er ikke over, men vi kommer bedre ut av dette når vi står sammen. 

Trond Reierstad

Styreleder i TINE SA

TINE RÅVARES

Nøkkeltall 2018

Snitt melkepris ku og geit august

Kr 5,21

Snitt fettprosent kumelk august

4,25%

Våre data i Kukontrollen

Velkommen til verden!

Antall ikke tilgjengelig akkurat nå

kalver

født hittil i denne måneden

Vil du ha tak i oss?

Vår kontaktinformasjon

TINE Rådgiving og Medlem

E-post: medlem@tine.no
Telefon: 03080

Adresse: Langbakken 20,
1430 Ås Se kart og veibeskrivelse

Post: Postboks 58, 1431 Ås

Hjelp til våre produsenter

Ring TINE Medlemssenter


51 37 15 00

Våre åpningstider er 08:00 - 15:30

medlem@tine.no

Mer om TINE Medlemssenter