Hopp til innholdet

TINEs visjon skal merkes hos forbrukerne

Publisert:

–TINE er som et urverk. Et urverk som har virka siden 1856 og skal virke etter 2056, sa konsernsjef Gunnar Hovland da han beskrev hvordan samarbeidet i hele verdikjeden skaper langsiktige resultater.

«Sammen skaper vi et levende Norge», er visjonen til TINE.
–Det skal gjennomsyre alt vi gjør helt ut til forbruker. Dette er verdier vi ønsker at forbrukere skal være bevisst på når de velger produkter fra TINE, sa Hovland.

Rask omstilling ga resultater i 2021

På kort tid økte behovet for melk og industrien måtte omstille seg for å gi full gass i dagligvaremarkedet. Mange jobbet døgnet rundt og håndterte både nedstenginger og gjenåpninger.

Med over 98 prosent leveringsgrad kan både eiere og ansatte være stolte av. Vi i TINE, både eiere og ansatte evnet å gripe den muligheten, og oppnådde en leveringsgrad på 98 prosent i en pandemi med ekstrem omstilling. Resultatet av det harde arbeidet er en rekordetterbetaling på 98 øre/l til TINEs eiere, sa Hovland.

Konsernsjefen løftet fram suksesser i markedet så som smaksatt melk, men var tydelig på at det kommer en tøffere hverdag.

Fra pandemi til krig gir «humpete veg»

– Vi ser en tøffere konkurranse, folk ferierer mer i utlandet, grensehandelen øker og importen øker med rekordfart. Samtidig medfører krigen i Ukraina en sterk kostnadsvekst. Vi har hatt humpete veier før, men vi må tilpasse oss og spisse strategien, sa Hovland.

Konsernsjef Gunnar Hovland understreket at TINE må være en sterk merkevarebedrift for å lykkes. Det er merkevarene og forbrukerinnsikten som skaper melkeprisen i framtida.

–Samtidig må vi jobbe med forbedring, vi må alltid lete etter forbedringer. Vi må evne å satse og å innovere for å gi oss langsiktige inntekter, sa Hovland.

Se hele talen i opptak