Fettinnholdet i TINEs to lettmelker, TINE lettmelk 1,0% og TINE lettmelk 0,5%, ble redusert fra 1,2% og 0,7% til 1,0% og 0,5% fett i februar 2019. En reduksjon på 0,2 g fett/100 g høres kanskje ikke så mye ut, men med et stort salgsvolum som TINE lettmelk har, utgjør endringen til sammen en reduksjon i mettet fett på ca 240 tonn per år. I et folkehelseperspektiv er de små reduksjonene i hverdagsproduktene viktige og av stor betydning for inntaket av mettet fett i befolkningen, var noe av det juryen trakk frem i sin begrunnelse.
-Folkehelsa er en viktig del av vårt samfunnsansvar og vi jobber hele tiden for å oppfylle vår del av intensjonsavtalen ved å sørge for at produktene vi tilbyr er en naturlig del av et variert kosthold. Da må de også være bærekraftige, sunne, næringsrike og ikke minst; smake veldig godt. Når vi klarer å redusere fettinnholdet i melka, selve kronjuvelen vår, og samtidig beholde den samme gode smaken og den fantastisk rike sammensetningen av viktige næringsstoffer, ja da er det utrolig hyggelig å få en pris som dette, sier konsernsjef Gunnar Hovland
Men arbeidet fortsetter
Ost er det neste hverdagsproduktet TINE ønsker å gjøre en innsats på. Målet er å få 10% av forbrukere til å velge varianter med mindre fett, og spesielt Nøkkelhullsmerkede produkter innen 2025.
-Potensialet her er stort, og vi opplever at folk ønsker å spise sunt og mindre fett. Hvitost er nordmenns ubestridte pålegg nr. 1, derfor blir god smak viktig for at vi skal nå dette målet. Lavere fettinnhold gir i utgangspunktet mindre smak. Derfor har vi jobbet knallhardt med produktutvikling for å skape lettere varianter som er fullverdige alternativer i hverdagen, forteller Unn Grønvold Nikolaisen, kategoridirektør for ost i TINE.