Hopp til innholdet

TINE til finalen i tre av fire kategorier i DLF-utmerkelser

Publisert:

TINE nådde hele veien til finalen i tre kategorier på DLF Høstmøte 2024 i forrige uke. Det er en anerkjennelse av det harde arbeidet som er lagt ned på tvers av selskapet for å fremme innovasjon, styrke merkevarer og skape verdi for TINE, forbrukerne og for handelen.

DLF Høstmøte, arrangert av Dagligvareleverandørenes Forening, er den største møteplassen for ledere innen dagligvare- og serveringsbransjen, leverandører og handel. Her deles det ut priser som hedrer de beste bidragene fra norske merkevarebedrifter. Formålet er å inspirere til innovasjon og verdiskaping i hele verdikjeden.

Innovasjon som treffer

TINE Cottage Cheese Vanilje konkurrerte om DLF Innovasjonspris, som en innovasjon utviklet på bakgrunn av forbrukertrender og grundige analyser av kjøpsatferd. Å introdusere en ny smak til kategorien har skapt betydelig verdi og gitt cottage cheese en bredere appell. TINE Cottage Cheese Vanilje har stått for over 50 % av volumveksten i kategorien det siste året.

– At Cottage Cheese Vanilje kom helt til finalen viser at vi har gjort et godt arbeid med å bringe til liv en kategori som mange tidligere har oversett. Dette produktet har virkelig funnet sin plass i hjertene til det norske folk, sier Marketing manager for matlagingsprodukter, Christine Haslerud Høimyr.  

Viktig bidrag til vekst

Formålet med prisen Årets verdiskaper er å fremme viktigheten av merkevarenes bidrag til vekst for kategorier og kjedene, slik at totalmarkedet vokser. TINE nådde finalen med cottage cheese-serien, på bakgrunn av godt arbeid på tvers av verdikjeden, samt tett samarbeid med dagligvarekundene for å løfte produktet. TINE Cottage Cheese har hatt en omsetning på nesten en halv milliard kroner ut av butikk i 2024 i tillegg til en verdivekst på 50 %.

– Vi har både økt konsumet og rekruttert nye brukere av cottage cheese, som har gjort TINE Cottage Cheese til en salgssuksess i sterk vekst. Vi har med det skapt betydelig verdi for både TINE, dagligvarekjedene og for proteinsultne nordmenn, forteller Høimyr.

Sterk merkevare

DLF Merkevarepris hedrer arbeidet med å bygge en sterk merkevare. Også i denne kategorien nådde TINE til finalerunder, med merkevaren YT. Ved hjelp av effektive kommunikasjonsløsninger og en sterkere portefølje, har YT beholdt sin posisjon knyttet til trening, parallelt med at vi har gjort merket relevant i flere situasjoner og dermed aktuelt for flere. Proteintrenden, positiv omtale fra influensere og en formidabel innsats fra salgsapparatet for å kapre plass i butikkhyllene har også bidratt til å skyte fart i populariteten til YT.

– YT har vokst seg til å bli en av de sterkeste merkevarene i norsk dagligvare. Omsetningen er over doblet de siste 3 årene, fra 360 millioner kroner til nå snart over 800 millioner kroner i salgsverdi. Det er vi selvfølgelig skikkelig stolte av, forteller Marketing manager for yoghurt og snacking, Heidi Kvaleid. 

Yt

Merkevarene som nådde helt til topps i årets kåring var Dadler fra Dave & Jon’s (DLF Innovasjonspris), Ringnes for Farris Frus (DLF NIQ Årets verdiskaper), Ringnes med Schous Pils (DLF Merkevarepris). DLF Bærekraftpris gikk til Rørosmat SA med Galåvolden og grønn samskaping.

Mer om DLF og utmerkelsene kan du lese her.

Diplom DLF 2024