Hopp til innholdet

TINE ser gode muligheter for geitemelka

Publisert:

Nylig hadde TINE et åpent fagmøte med tema marked og innovasjon for geiteprodusentene. Det ble redegjort for hvorfor produksjonen av Balsfjordosten stoppes, og hva som er tenkt videre for geiteproduktene. Mye spennende vil skje framover.

Naturlig nok var engasjementet stort rundt Balsfjordosten og mange reagerer på at produksjonen stoppes.

Vekst for volumproduktene

Styreleder Marit Haugen holdt en innledning om geitas rolle i TINE, og slo fast at geita er viktig for TINE. Investeringa på 200 millioner i anlegget på Storsteinnes betyr mye for TINE og melkeprodusentene som leverer til meieriet i nord.


I tillegg orienterte Unn Grønvold Nikolaisen, kategoridirektør ost og matlaging, om en god utvikling i 2020 for flere av produktene som bidrar mest til anvendelse av geitmelka: TINE G35 Brunost, Snøfrisk, TINE Ekte hvit geitost og Chevre fra Haukeli. Totalt er det 12 av 48 varelinjer som står for 90% av volumet på geitemelk. Målet framover er å sikre vekst på de produktene som utgjør kjernen – både i volum og verdi.


Helt konkret ser TINE på mulighetene av å bruke mer geitemelk inn i eksempelvis Snøfrisk. TINE utforsker også hvordan vi kan bygge videre på en trend innen ernæring og sunnhet der geitemelka har en mulighet til å lykkes. 

Ny strategi klar før sommeren

I tillegg jobbes det nå med en egen strategi for spesialostene til TINE. Her skal geiteproduktene få en tydelig plass, opplyser Rick Lawrence, konserndirektør for marked. 

Kan geita være en del av et internasjonalt gjennombrudd?

På denne tida i fjor var det planer om å eksportere et volum ev TINE Ekte Hvit Geitost til utlandet. Så kom pandemien og gjorde situasjonen krevende på flere måter. Men ifølge Marit Haugen har ikke TINE gitt opp forsøket. I møtet sendte hun et tydelig signal til geiteprodusentene at geitemelka står sentralt når TINE ser på nye muligheter i et internasjonalt marked.