Hopp til innholdet

TINE kåret til Norges mest bærekraftige matvareaktør

Publisert:

Norske forbrukere har enda en gang kåret TINE til Norges mest bærekraftige matvareaktør i den årlige spørreundersøkelsen i regi av Sustainable Brand Index.

TINE har også tidligere blir stemt frem til førsteplass i denne kategorien, samtidig som samvirket også har tre førsteplasser i totalkategorien der selskap fra alle bransjer inkluderes. I 2023-undersøkelsen, som er basert på over 11 000 intervjuer med norske forbrukere, ble FINN.no rangert som den mest bærekraftige av 268 merkevarer i 24 ulike bransjer. TINE ble i år nummer tre i totalkategorien.

-Å blir kåret av forbrukerne til den mest bærekraftige matvareaktøren i Norge, er ingen selvfølge, og jeg er utrolig takknemlig over at norske forbrukere viser oss denne tilliten. Men god tillit er ferskvare, og det er avgjørende at vi ikke hviler på laurbærene. Hele TINEs verdikjede fra gård til glass, skal ha sin del av æren for resultatet – og så skal vi brette opp ermene og se fremover. Vi er bedre i dag enn vi var i går, men ikke så gode som vi kommer til å bli i morgen, sier konsernsjef i TINE, Gunnar Hovland, i en kommentar til undersøkelsen.

TINE jobber med en rekke bærekraftstiltak gjennom hele verdikjeden, enten det er å styrke dyrevelferden, redusere bruken av plast, bruke fornybar energi innenfor industrien – og forske på fôrtilsettinger som gir mindre klimagassutslipp fra gården.

-Et godt eksempel på hvordan vi målbevisst jobber med bærekraft, er lanseringen av TINE yoghurt på kartong. Dette gir hele 85 prosent mindre plast i emballasjen sammenlignet med stort yoghurtbeger. Det er miljø- og bærekraftsarbeid i praksis, sier Hovland.