Hopp til innholdet

TINE investerer 25 millioner på Frya for å møte etterspørselen etter Cottage Cheese

Publisert:

Det er som kjent en stor etterspørselsvekst etter Cottage Cheese. Med en økning på 42 % sammenliknet med i fjor, har anlegget på Frya utvidet produksjonstiden og økt bemanningen. Nå er det bestemt at anlegget skal investere 25 millioner for å øke kapasiteten.

På anlegget i Frya har produksjonen av TINE Cottage Cheese skutt i været siden september 2023. Det er også satt i gang lørdagsproduksjon av Cottage Cheese, men dette alene vil ikke være nok.

Investerer nesten 25 millioner for å øke produksjonskapasiteten

Så langt i år har produksjonen økt med hele 42 % sammenlignet med samme periode i fjor. For å sikre at vi kan levere på den økte etterspørselen framover, skal TINE investere hele 24,5 millioner kroner for å utvide produksjonskapasiteten på Frya.

– Dette er bare ett av flere grep vi tar for å møte endrede forbrukerpreferanser og sikre at vi kan levere på etterspørselen i markedet. Cottage Cheese er i vinden, og vi er klare til å sørge for at produktet blir lett tilgjengelig for alle som ønsker et sunt, proteinrikt og ikke-ultraprosessert alternativ i kostholdet. Det er veldig gøy at interessen for produktene vi har jobbet så mye med å utvikle, er så stor, sier Sigrid Svanborg, anleggssjef på Frya.

Investeringen vil være et viktig tiltak for å sikre leveringsevnen på lengre sikt.

Les også saken fra NRK

Proteintrenden fortsetter – når også et yngre publikum

Forbrukere har i økende grad begynt å etterspørre proteinrike og mindre prosesserte produkter, og her har TINE Cottage Cheese blitt en favoritt – med god hjelp fra sosiale medier. For ett år siden hadde vi tre varianter på boks: Original Cottage Cheese, Mager Cottage Cheese og Mager laktosefri Cottage Cheese. Nå har to nye varianter inntatt markedet: Cottage Cheese vanilje og Cottage Cheese Mager i 770 grams beger.

– Vi ser at de nye lanseringene har klart å rekruttere flere yngre forbrukere under 30 år, men vi ser også at de mellom 30 og 60 år bruker Cottage Cheese i mye større grad enn før, sier Audrey Delaporte Pedersen, merkevareansvarlig for Cottage Cheese i TINE til VG.