Hopp til innholdet

TINE Brunost™ får oppmerksomhet i Hong Kong

Publisert:

Sist uke skrev to av Hong Kongs best distribuerte aviser Sing Tao Daily og Headline Daily en helsides artikkel om TINEs lansering av Brunost™ i Hong Kong. I et intervju med Sigmund Bjørgo, Direktør for Ny Internasjonal vekst, forteller han om Brunost™ og TINEs ambisjoner i markedet.

I artiklene fokuserer de på Norwegian caramel cheese, Brunost™, en 150 år gammel norsk nasjonal delikatesse, som nå er tilgjengelig i Hong Kong. De beskriver Brunost™ som en helt ny og unik ost med naturlig karamellsmak, som de tror vil slå svært godt an blant innbyggere i Hong Kong. Journalisten skriver blant annet "When one tastes it, there is a milky flavor, a hint of delicate sweetness comes along, and a sense of happiness overflows."

Hong Kong et spennende marked i Asia

Siden sommeren 2021 har et team jobbet målrettet for å få produkter av norskprodusert melk ut i nye internasjonale markeder. TINEs internasjonale satsing begynner å ta form.

Selv om det fortsatt eksporteres beskjedne volumer i den store sammenhengen, vil utviklingen i Asia kunne gi store muligheter for eksport av norske meieriprodukter på sikt.

-Det tar tid å etablere nye markeder, så vi må ha et langsiktig fokus, understreker Sigmund Bjørgo, direktør i Ny Internasjonal Vekst.

Hong Kong og Singapore er blant markedene de har jobbet mot den siste tiden, først og fremst for å introdusere brunosten til restauranter og cafeer. Derfor var også TINE synlig til stede på de kjente messene Restaurant & Bar Fair i Hong Kong og Food & Hotel Asia i Singapore i fjor høst.

Sammenliknet med Japan og Sør-Korea, markeder vi også jobber mot, er Hong Kong et lite marked. Samtidig er det et viktig sted for å teste ut nye produkter, avslutter Bjørgo.