Hopp til innholdet

Styrket rådgivning og støtte i melkekvalitet og produksjonsforhold

Publisert:

Melkekvalitet er avgjørende for både produktkvalitet, konkurransekraft og økonomi til bonden. Derfor har rådgiverteamet for melkekvalitet og produksjonsforhold i Norsk melkeråvare blitt spesialisert og styrket. De kan støtte melkeprodusenter med å løse utfordringer og forebygge avvik.

Det er mange faktorer som påvirker melkekvaliteten, som fôring, hygiene, melkeutstyr, smittepress og dyrehelse. Noen ganger kan det oppstå uforutsette situasjoner som krever rask handling og støtte. Da er det viktig å komme i kontakt med en rådgiver som kan komme på besøk for å vurdere situasjonen og gi råd om tiltak. 

Tidligere kunne melkeprodusentene ringe medlemstelefonen innvalg 4 melkekvalitet og få råd over telefon. – Vår erfaring er at raskeste vei til stabilisering av melkekvalitet ved en uforutsett utfordring, er at rådgiver kan bistå på stedet. Ikke alle forhold og årsaker lar seg analysere eller diagnostisere over telefon. Raske og effektive tiltak har stor betydning dersom avvik oppstår, sier Eivind Kjuus, direktør melkeomsetning i Norsk melkeråvare.  

Norsk melkeråvare ønsker derfor at melkeprodusenter som har behov for rådgivning om melkekvalitet og produksjonsforhold, tar direkte kontakt med sin rådgiver. Dette vil bidra til rask og effektiv støtte, og unngå unødvendig ventetid eller misforståelser. Rådgiverne har god kompetanse og erfaring innen melkekvalitet, og kan også samarbeide med andre fagpersoner som veterinær, fôrrådgiver eller melkeutstyrsleverandør ved behov. 

Slår sammen innvalg avregning og melkekvalitet 

Dersom du ikke vet hvem som er din rådgiver for melkekvalitet og produksjonsforhold, kan du kontakte TINE på medlemstelefon 51 37 15 00, tastevalg 1: medlemssenter, eller 2: avregning og melkekvalitet. Tidligere hadde melkekvalitet sitt eget innvalg, men slås nå sammen med avregning, innvalg 2.