Hopp til innholdet

Slutt på det årlige fjøsmøtet. Øker fleksibiliteten for produsenter

Publisert:

Fra 1. januar 2025 vil det årlige, obligatoriske fjøsmøtet utgå. Produsentene får mer fleksibilitet til å bruke medlemstimene etter eget behov, og rådgiverne vil kombinere flere oppgaver for å øke effektiviteten og redusere kjøring.

Alle produsenter får tilbud om to timer medlemstid til egenvalgt rådgiving, og alle nye produsenter vil få grundig oppfølging det første året.

Fleksibel rådgiving og effektiv ressursbruk

-Dyrevelferdsprogrammet for storfe (DVP), som innebærer at alle produsenter med storfe nå har et regelmessig dyrevelferdsbesøk fra veterinær, er nå i god drift og sikrer god oppfølging av dyrevelferden. Dette reduserer behovet for en årlig, obligatorisk fjøsrunde hos alle produsenter, noe som gir oss mulighet til mer fleksibel og effektiv bruk av ressurser, sier Mari Stenersen, direktør for TINE Rådgiving.

Et sentralt mål med endringen i det fellesfinansierte tilbudet er å gi hver produsent mer valgfrihet og bruke medlemstimene tilpasset eget behov. Dyrevelferd skal fortsatt prioriteres høyt, sammen med oppfølging på melkekvalitet og produksjonsforhold.

Endringene betyr at det årlige, obligatoriske fjøsmøtet slik det har vært, utgår. Det er fortsatt viktig at rådgiver er innom fjøset for å kunne gi gode råd og sparring fra et felles ståsted. Ved å kombinere flere gjøremål når rådgiveren likevel skal ut på gården, eller gjennomføre oppdrag hos produsenter som ligger i nærheten eller på samme rute, vil det også bli mindre kjøring og dermed økt effektivitet og bærekraft.

-Noen har regelmessige besøk av veterinærer og rådgivere, mens andre sjelden eller aldri har det. Derfor ønsker vi fremover å utnytte fleksibiliteten vår til å besøke de gårdene vi sjelden er innom, sier Stenersen. Endringen vil også gi sparte kostnader i Norsk Melkeråvare, noe som igjen vil påvirke melkeprisen positivt, avslutter hun.

Dette betyr endringen for deg

De to timene med medlemstid kan brukes til rådgiving, eller til å kreditere rådgiving, innen fagområdene melkekvalitet, fôring og grovfôrdyrking, avl og produksjonsstyring eller økonomi og bedriftsutvikling.
Avklar gjerne allerede nå bruken av disse to timene for neste år med din rådgiver. Utover de to timene med medlemstid vil alle TINE-produsenter akkurat som før ha full tilgang på å kjøpe rådgiving til medlemspris.

For dem som i utgangspunktet ikke kjøper rådgiving vil kontaktrådgiverrollen være viktig for å ivareta kommunikasjon, dyrevelferd og omdømme.

Alle nye produsenter får et grundig førstebesøk med introduksjon til TINE og en gjennomgang av sin produksjon. Etter førstebesøket vil kontaktrådgiver følge opp med digitale møter flere ganger gjennom det første året.

For geiteprodusenter fortsetter fjøsrunden inntil DVP for geit er på plass.