Jula er en viktig periode for TINE, der mange av våre produkter spiller en stor rolle både for juletradisjoner og julestemning. TINE pleier å få god oppmerksomhet på julekampanjer, men nå er målet å engasjere forbrukere. – I arbeidet med årets julekampanje har derfor fokuset vært på å styrke TINEs konkurransekraft i en periode hvor det er stor kamp om oppmerksomheten, sier senior brand manager og mediesjef, Karianne Moger Ranem.
Gaver som smaker
Jula er en tid hvor nordmenn historisk handler mat og drikke for store summer. Samtidig vet vi at det i år er en ekstra krevende økonomisk tid for mange. TINE har derfor videreutviklet suksessen fra i fjor, og skapt et enda mer helhetlig og moderne oppskriftsunivers på TINE Kjøkken med fokus på gaver som smaker.
– Vi ønsker å inspirere forbrukere til å lage og gi bort spiselige julegaver. Det er fine alternativer til gaver til de som ikke har så mye å rutte med – og minsker også problemet med overforbruk av materielle gjenstander, påpeker Ranem.
For å avdekke hva nordmenn baker til jul og vanene deres rundt å gi bort spiselige julegaver, har TINE gjennomført en egen julekakeundersøkelse denne høsten.
– Her ser vi at 50 prosent baker julekaker fra bunnen av, og at flere ønsker å både lage og gi bort spiselige julegaver, men at evnene ikke strekker til. Derfor ønsker vi å hjelpe de med å komme i gang, ved å inspirere til å lage spiselige julegaver som verken trenger å ta så lang tid eller som krever masse erfaring med bakst, sier Ranem.
En QR-kode på kartongen leder rett inn til de mest populære juleoppskriftene, i tillegg har TINE laget et inspirerende oppskriftshefte.
TINE-Nissen skal skape engasjement
TINE-nissen er tilbake, med enda mer varme og sjarme enn før.
– I år har vi valgt å skape et større juleunivers for nissen ved å plassere han i sitt naturlige element; på gården. For å engasjere forbrukerne ytterligere har vi i år testet suksessen fra påskekartongene med en forbrukerkonkurranse på kartong. På både melkekartongene og fløtekartongen (7,5 dl) oppfordres forbruker til å telle antall dyr på kartongen, og delta i konkurransen på tine.no/jul for å være med i trekningen av kinogavekort, sier brand manager Kristin Drange, og legger til:
– Juledesignet har bare vært i butikk i et par uker, men allerede ser vi at vi har klart å engasjere fordi vi har fått henvendelser fra både barnehager og privatpersoner som synes juledesignet vekker god julestemning.
God synlighet i butikk
TINE-nissen er også oppdatert på butikkmateriellet, i tråd med endringene på melkekartongen, slik at forbruker møter samme uttrykk overalt. Det forbruker ser på TV og i digitale kanaler skal shopperen(den som handler) se i butikk.
– Det er knallhard kamp om hver eneste kvadratmeter i butikk, derfor er det gledelig å se at TINEs butikkmateriell skaper oppmerksomhet og et julemiljø sammen med TINEs paller og kjølere fylt med godt varetrykk.
Verdens fineste pepperkakehus?
80 prosent av Norges befolkning spiser pepperkaker til jul, og 1 av 3 lager pepperkakehus - ifølge TINEs juleundersøkelse. Samtidig er TINE Meierismør i en ekstremt utsatt konkurransesituasjon med kjente margarinprodusenter. Det har derfor vært viktig å ivareta smøret i årets julemateriell.
– Derfor har vi laget en reklamefilm som viser TINE-nissen som baker pepperkaker med ekte meierismør i et pepperkakehus formet som en melkekartong. TINE Meierismør er den store helten i filmen, i tillegg til at vi har klart å snike inn melkekartongen på en fin og subtil måte. Her er det bare å la seg inspirere for de som skal lage pepperkakehus i år, sier Ranem.