Hopp til innholdet

Reklameseier til Norvegia Smaksrik

Publisert:

Hver tiende nordmann har spist brødskive med Norvegia Smaksrik bare seks uker etter lanseringen. Som et resultat av lengre lagring er nyheten en mer smaksrik versjon av den gode gamle hverdagsfavoritten Norvegia.

Det er forbrukeren som har ønsket seg mer smak og variasjon inn i ostekategorien, og de er villig til å betale litt ekstra for det også.

– Sammenliknet med andre lanseringer de siste årene, leverer Norvegia Smaksrik betydelig bedre enn gjennomsnittet når vi måler effekten av markedsføringen, forteller Linn Heidi Nemeth Lunde, sjef for merkevare og markedskommunikasjon i TINE.

God reklame gir effekt

I Reklamebørsens undersøkelse har 13 filmer blitt målt, med over 500 respondenter. Undersøkelsen måler blant annet hvilke reklamefilmer nordmenn husker og liker best – og det hviler ingen tvil om at god reklame gir effekt.

– Vi ser tydelige tendenser til at forbrukeren kjenner igjen Norvegia Smaksrik i butikk, og kjøper osten igjen og igjen. Det tyder jo på at god reklame – og så klart godt håndverk som ysting er – gir effekt, forteller Christine Huitfeldt, markedssjef for ost.

Pilene peker i riktig retning

Norvegia Smaksrik har fått svært god score på forbrukertester, og dette gjenspeiles også i salgstallene. Osten ligger an til å selge bedre enn opprinnelig målsetting, og den trenden øker fra uke til uke.

– Det er fremdeles tidlig å konkludere med fremtidig suksess, men alle pilene peker i riktig retning. Det er også gøy å se at vi scorer bedre og at vi selger mer enn Synnøve Findens Kongsgård, som ble lansert samtidig som Norvegia Smaksrik, avslutter Huitfeldt.