Det er forbrukeren som har ønsket seg mer smak og variasjon inn i ostekategorien, og de er villig til å betale litt ekstra for det også.
– Sammenliknet med andre lanseringer de siste årene, leverer Norvegia Smaksrik betydelig bedre enn gjennomsnittet når vi måler effekten av markedsføringen, forteller Linn Heidi Nemeth Lunde, sjef for merkevare og markedskommunikasjon i TINE.
God reklame gir effekt
I Reklamebørsens undersøkelse har 13 filmer blitt målt, med over 500 respondenter. Undersøkelsen måler blant annet hvilke reklamefilmer nordmenn husker og liker best – og det hviler ingen tvil om at god reklame gir effekt.
– Vi ser tydelige tendenser til at forbrukeren kjenner igjen Norvegia Smaksrik i butikk, og kjøper osten igjen og igjen. Det tyder jo på at god reklame – og så klart godt håndverk som ysting er – gir effekt, forteller Christine Huitfeldt, markedssjef for ost.
Pilene peker i riktig retning
Norvegia Smaksrik har fått svært god score på forbrukertester, og dette gjenspeiles også i salgstallene. Osten ligger an til å selge bedre enn opprinnelig målsetting, og den trenden øker fra uke til uke.
– Det er fremdeles tidlig å konkludere med fremtidig suksess, men alle pilene peker i riktig retning. Det er også gøy å se at vi scorer bedre og at vi selger mer enn Synnøve Findens Kongsgård, som ble lansert samtidig som Norvegia Smaksrik, avslutter Huitfeldt.