Hopp til innholdet

Økt eiertilfredshet i TINE

Publisert:

To ganger i året måles tilfredsheten mellom eierne og TINE på ulike områder. Resultatene fra juni viser fremgang på den generelle medlemstilfredsheten og viktige kontaktpunkt mot mellom eiere og TINE.

Hensikten er å måle tilfredsheten med TINE og ulike kontaktpunkt med melkeprodusentene.     

Meget godt fornøyd med servicetjenester, rådgiving og sjåfører 

Både medlemssenter, tankbilsjåfører og gårdstankservice har over mange år scoret godt i undersøkelsen. Dette er hyppige og viktige servicepunkt for den daglige drifta til TINEs melkeprodusenter. Selv om resultatene var gode før jul i fjor, viser den ytterligere fremgang i undersøkelsen før sommeren. Resultatene viser ofte over 80 som er å regne som en meget god tilfredshet.  

Rådgiving viser også fremgang på flere områder. – Vi er glade for at stadig flere opplever at kompetansen fra TINE-rådgivere er verdifull for driften. Det er viktig at vi jobber med å forbedre tjenester og rådgiving som gir økt lønnsomhet til kunden. Resultatet viser at vi er på rett vei, sier fungerende leder for TINE Rådgiving, Eirin Sannes Sleteng. 

Samtidig viser undersøkelsen at det årlige fjøsbesøket ikke har like høy tilfredshet blant melkeprodusentene. Selv om scoren har økt fra 55 til 58 er tilfredsheten lav. –Dette er noe vi jobber med å endre fremover. En del opplever nok besøket som en plikt og ikke noe de har bestilt selv. TINE og næringa vil fortsatt prioritere dyrevelferd høyt, men vi skal se dette i sammenheng med veterinærbesøket i dyrevelferdsprogrammet fremover, sier Sleteng.   

God aktivitet i produsentlagene 

Stadig flere er fornøyd med aktiviteten i eget produsentlag. –Faglige og sosiale aktiviteter i produsentlaget er et viktig lim i TINEs eierorganisasjon og vi ser at tilhørighet og fellesskap er viktig for et levende produsentmiljø. Derfor er jeg glad for å se fremgang på dette området, Hege Gaudernack Tønnesen, organisasjonssjef i TINE.  

Produsentlaget skal også involvere medlemmene i en aktiv eierorganisasjon. –Her ser vi av undersøkelsen at vi har et forbedringpotensiale. Vi har mange møtepunkt med tillitsvalgte i produsentlagene, men det er viktig at kompetansen de tillitsvalgte har om hva som skjer i TINE kommer helt ut til enkeltmedlemmet, avslutter Tønnesen.  

Tilfredsheten til TINE som selskap øker 

Medlemsundersøkelsen er ett av flere viktige kanaler for tilbakemeldinger fra eiere til TINE. Fra en nedgang i tilfredsheten før jul er stadig flere tilfreds med selskapet de eier. Dette scores på en skala fra 0-100, hvor 70 og oppover er definert som god tilfredshet. For sommeren var resultatet 70, 6 prosentpoeng økning fra i fjor vinter.