Hopp til innholdet

Norgesgruppen på fjøsbesøk

Publisert:

Bærekraftig melkeproduksjon var på agendaen da konsernsjef i Norgesgruppen Runar Hollevik og innkjøpsdirektør Øyvind Andersen var på fjøsbesøk hos Rolf Øyvind Thune i Rakkestad nylig.

Vi har jevnlig kundemøter og denne gangen ønsket vi å gi Norgesgruppen nærmere innblikk i starten av verdikjeden - på en melkegård. Det er viktig at våre kunder forstår hvordan vi jobber med “det hvite gullet” gjennom hele verdikjeden, også hos våre eiere, sier konsernsjef i TINE, Ann-Beth Freuchen. Reisen gikk til nesteleder i styret, Rolf Øyvind Thune i Rakkestad.

Rolf Øyvind tok med seg følge sitt i fjøset og forklarte hvordan han drev gården samtidig som han understreket viktigheten av å skape størst mulig verdi av eiernes melkeproduksjon. Dette gjøres med verdens friskeste kyr på en bærekraftig måte fra jord til bord.

Vi tok en prat med Rune Hollevik, konsernsjefen for TINEs største kunde etter runden i fjøset. Han roser et norsk landbruk som er i verdensklasse på mange områder allerede. Og oppfordrer samtidig til felles kraftsamling for at forbrukeren skal velge norsk.

Om du titter inn i krystallkula - hvor er det TINE må bli bedre i fremtiden?

– Felles vekst er vår viktigste prioritering, sammen med kostnadseffektiv verdikjede fra gård til forbruker. TINE er en av våre viktigste samarbeidspartnere og vi har felles utfordringer med volumvekst, etter noen år med betydelig prisvekst. Kategoriveksten i meieri skaper vi sammen og mulighetene for en vare til i handlekurven, og at den varen er fra TINE, er store. Det krever enda tøffere fokus på å gripe salgsmulighetene i viktige kategorier, både til hverdag og helg.

På hvilken måte vil kravene dere stiller ovenfor TINE som leverandør endre seg fremover?

Mye er likt og ligger i å videreutvikle et allerede godt samarbeid. At vi også har TINEs eiere enda med på markedstrendene, tror vi kan utløse mer kraft og forståelse for de mulighetene som ligger der. Kravene fra myndighetene og forbrukeren, til en sunnere og grønnere handlekurv, er det lett å forstå kan oppfattes som økte investeringer og kostnader for TINEs eiere og for våre kjøpmenn. Men det gir også muligheter og vi kan løfte fra et allerede høyt nivå, og ligge i forkant av eventuelle krav som vil komme.

Det er mye oppmerksomhet omkring selvforsyning og norsk matproduksjon for tiden. Og vi vet at forbrukerne ønsker norskprodusert mat. Hvordan skal vi få flere til å velge norsk?

Vi må ha relevante og gode produkter, som er konkurransedyktig både på kvalitet og pris. Vi må bli enda tydeligere på merking av produktene og vi må sikre stabile leveranser, og helst utvide sesongene av norsk råvare. Vi må heie mer på hverandre, og snakke mer med hverandre og ikke om hverandre, da skaper vi felles optimisme om framtida. Langsiktig lønnsomhet for hele verdikjeden er en forutsetning. Her må TINE og Norgesgruppen bidra i felleskap.

Hvorfor er det viktig at TINE stimulerer med bærekraftstillegg til melkebønder som dokumenterer bærekraftige tiltak på gården?

Vi tror gode incentiver setter mer fart! Både et gårdsbruk og en kjøpmann, trenger at flere legger til rette for mer bærekraftig verdikjede for mat. For mange kan endringene på kort sikt virke krevende. Norgesgruppen bruker også HANDLE fondet og Grofondet som virkemidler her. Langsiktig lønnsomhet for alle aktørene er selve fundamentet for mer norsk produksjon og en mer bærekraftig verdikjede, her er TINE og NorgesGruppen viktige støttespillere for det enkelte gårdsbruk og den enkelte kjøpmann.

Ann Beth fôrer kalver
Ann Beth Freuchen fôrer kalvene til Rolf Øyvind Thune

 

På bilde: Konsernsjef i TINE Ann Beth Freuchen og konsernsjef i Norgesgruppen Runar Hollevik. 

Besøk hos Rolf Øyvind Thune 1