Hopp til innholdet

Nå er det tid for Oste-VM i Trondheim

Publisert:

I morgen skal mer enn 4.500 oster fra hele verden kjempe om å bli verdens beste ost i World Cheese Awards 2023. TINE stiller selv med flere oster i konkurransen – som oster fra TINE Ysteriene og de tidligere sølvvinnerne Selbu Blå Original og Dovre Norsk Brie Pepper.

– Til årets oste-VM er totalt 293 norske oster fra 71 ulike osteprodusenter påmeldt. TINE har meldt på hele 28 oster fra 14 anlegg – og vi har stor tro på medaljer i år også. Også er det utrolig gøy at Norge er vertsnasjon for andre gang, sier Katharina Sandberg Lund, osteekspert i TINE.

Osteelskere fra alle verdenshjørner samles til det som anses som en av verdens mest anerkjente ostekonkurranser, som i år arrangeres i Trondheim Spektrum. TINE er med som stolt sponsor, og deltar også på ostefesten i Trondheim hvor det er ventet rundt 5.000 besøkende denne helgen.

Ostenasjonen Norge

Under fjorårets oste-VM i Wales ble det hele seks medaljer til TINE. I helgen forsvarer blant annet Selbu Blå Original og Dovre Norsk Brie Pepper sølvmedaljer fra tidligere år.

– Takket være toppkvalitet på melka fra eierne våre, tradisjonsrikt håndverk og dyptgående ysterikompetanse, hevder norsk ost seg internasjonalt. Norsk ost, og ost fra TINE, er i verdensklasse, sier Sandberg Lund, som forteller at ostene bedømmes basert på utseende, tekstur, konsistens og smak.

Dommerpanelet består av de fremste osteekspertene i verden. Norge er godt representert med 80 av totalt 260 dommere, og TINE stiller med 14 av disse ostedommerne.

Foretrekker norsk ost

Rundt halvparten av den norske befolkningen sier at de er opptatt av at maten de kjøper er produsert i Norge, og enda flere foretrekker norsk spesialost. Samtidig er mesteparten av blåmuggosten og hvitmuggosten vi kjøper importert.

– Vi kan trygt si at TINE bidrar til mangfold i ostehyllene. Vi tilbyr et bredt utvalg kvalitetsoster med ulike egenskaper – basert på de beste norske råvarene, og selvsagt produsert i Norge. Og denne helgen er det et utvalg av disse som representerer norsk ost under årets oste-VM, forteller Sandberg Lund.

– TINE er stolt sponsor av årets oste-VM som arrangeres av HANEN og Norsk Gardsost. Før, under og etter arrangementet er vi på i media med brede, nasjonale kampanjer om norsk kvalitetsost.
-Ta gjerne en kikk på osteinnholdet vårt på tine.no også, avslutter brand manager for spesialost, Hanne Viksmo Sværk, som har ansvaret for TINEs bidrag og tilstedeværelse under årets World Cheese Awards.