Hopp til innholdet

Mimiro nominert til landbrukets Innovasjonspris 2019

Publisert:

Mimiro er en av tre nominerte til landbrukets Innovasjonspris. Teknologiselskapet som er etablert av TINE og Felleskjøpet Agri skal gi bønder verden over et digitalt verktøy for å forbedre gårdsdriften sin. Innovasjonsprisen deles ut 15. januar på Mat- og Landbruk 2019.

– Med ny teknologi vil data fra fjøs og jorder automatisk bli hentet inn til en felles dataplattform som skal gi bedre beslutningsstøtte for bonden. For å sikre tilgang på data i fremtiden er det viktig at vi tar en aktiv rolle for å forvalte disse dataene på vegne av våre eiere, bonden, sier direktør for Mimiro, Harald Volden.

Bonden vil spare tid og penger

Volden tror bøndene vil spare store penger på reduserte driftskostnader med smartere beslutningsstøtte. 
– Vi ser det blant annet gjennom prosjektet Grovfôr 2020 hvor vi ser en 200 prosent variasjon i grovfôrpris mellom gårder, sier han. Med datadreven beslutningsstøtte kommer bonden til å spare inn ved å ha reduserte driftskostnader på flere områder.

– Vi har estimert at en bonde med vanlig norsk melkebruk kommer til å spare 100 000, sier Volden.

I tillegg synes mange bønder det er frustrerende å registrere data på flere plattformer. – Med Mimiro trenger bonden bare å registrere data på et sted. Det sparer også bonden for tid, sier Volden.

Hele artikkelen kan du lese på landbruk.no. Der ligger også en video hvor du kan bli med på besøk hos Mimiro. 

Stort potensiale for vekst

Mimiro har gjort flere analyser som viser at selskapet har et stort internasjonalt potensiale.

Samarbeidspartneren Amazon Web Services er så imponert over hvordan norsk landbruk har arbeidet med data at de har laget en case study på Mimiro.

– Det er et stort press fra utlandet på å få tak i disse dataene. Det sees på som et stort fortrinn å eie denne teknologien i Norge, fremfor å la internasjonale komme inn og bearbeide dataene for oss, sier Volden.

Årsaken til at Mimiro tror de vil lykkes internasjonalt er at man innen landbruksbransjen internasjonalt har tenkt veldig sektororientert.

– Målet er at det blir så generisk som mulig, så man kan utvide til alle produksjoner, sier Volden.