– Vi skal glede oss over et økende behov for melka vår og de mulighetene det gir for oss melkeprodusenter. For de som har investert eller planlegger å investere i melkeproduksjonen, er markedet for melka den største tryggheten, sier styreleder Marit Haugen.
Høy etterspørsel gir behov for mer kumelk
Selv om salget av søtmelk har falt gjennom mange år, er det en stor vekst innen proteinrike meieriprodukter, smakstilsatt melk og yoghurt. I 2024 er overproduksjonsavgiften satt til 0, noe som i praksis betyr fri produksjon. For 2025 er det forventet en etterspørsel på 1510 millioner liter kumelk.
– Nå håper jeg at alle som kan, benytter seg av denne muligheten. Den norske forbrukeren etterspør stadig mer av våre sunne og gode produkter basert på norsk melk. Vi ser at store trender som proteinprodukter og melk med smak bidrar til vekst, og flere piler som peker oppover i meierikjøla. Utviklingen fra 2024 ser ut til å fortsette inn i 2025, sier Haugen.
Treffer på forbrukerens ønsker
– TINE gjør det bra fordi vi leverer kvalitetsprodukter som treffer forbrukerens ønsker, både på smak og sunnhet. Dette er ikke bare positivt for selskapet vårt, men det gir også forbrukeren muligheten til å ta et valg som bidrar til å sikre et bærekraftig landbruk over hele landet. De får ikke bare kvalitet, men også viktige verdier med på kjøpet, sier Haugen.
Forholdstallet for kumelk blir 1.20, noe som er mer enn det TINE spilte inn i forkant av kvotedrøftingene.
– Vi lever godt med at staten har landet på et høyere forholdstall enn det TINE anbefalte. Dette er tross alt et av de høyeste forholdstallene TINE noen gang har foreslått, og det medfører naturligvis større usikkerhet når vi skal beregne konsekvensene, avslutter Haugen.