For TINE har 2025 vært nok et år med solide kommersielle resultater. Vi har styrket oss i flere markedskategorier, levert gode tall og vist at norsk melkeproduksjon fortsatt har en sterk og relevant plass i markedet. Det kommer ikke av seg selv, men er resultatet av langsiktig og målrettet arbeid i hele verdikjeden – fra jord til bord.
I høst fikk vi et nytt Storting, med nye folkevalgte representanter fra høyre til venstre som vi skal bli bedre kjent med fremover. Valget ga et fragmentert Storting med mange mulige flertall. Det betyr at vi må ha god dialog med alle politiske partier. Verden rundt oss er også preget av mer internasjonal uro, konflikt, tollkrig og økt uforutsigbarhet som påvirker våre rammevilkår. Nettopp i slike tider er det viktig at TINE er den stabile krafta som vi har brukt snart 170 år på å utvikle – og at vi som eiere, bønder og organisasjon holder fast ved fellesskapet og fundamentet vårt.
Bærekraft har preget mye av arbeidet vårt i året som har gått. Klima, natur og ressursbruk krever tydelige prioriteringer og realistiske planer. Forventninger til oss som samvirke, næringsmiddelaktør og samfunnsaktør er store. I 2025 har vi derfor jobbet fram en bærekraftstrategi for veien videre.
En av sakene som tydelig viser hvor krevende dette arbeidet kan være, er Bovaer-diskusjonen. At vi valgte å sette forsøkene på 70 gårder på pause, er i tråd med et føre-var-prinsipp der dyrevelferden kommer først. Samtidig er det ikke dokumentert sikre sammenhenger mellom Bovaer og sykdom, verken i Norge eller Danmark. Derfor er det riktig at fagmiljøene bruker tiden som trengs for å skaffe mer kunnskap før vi tar beslutninger om veien videre.
Det betyr ikke at vi trekker oss unna arbeidet med metanreduksjon eller andre klimatiltak, men at vi skal være trygge på fakta før vi tar beslutninger rundt den videre prosessen. Det er avgjørende at landbruket og myndighetene står sammen om både mål og virkemidler fremover. Merkevaren vår kan ikke bære vekta alene når vi gjør en dugnad for samfunnet og norsk matproduksjon. Landbruk, industri og myndigheter må stå sammen om de viktigste tiltakene. Vi må ha sterke partnerskap om vi skal sikre krafta i norsk matproduksjon og opprettholde tilliten som forbrukerne viser oss. Det gjorde forbrukerne også i 2025. Det bekreftes av en tredjeplass i årets Ipsos-undersøkelse.
Vi har også fått på plass en ny prismodell for melk. Diskusjonene har vært engasjerte, og omstilling er sjelden helt smertefritt. Modellen skal gi forutsigbarhet og gjennomsiktighet både for bonden, industrien og forbrukeren, noe jeg opplever at den har klart.
Julen er en tid for ettertanke. Et øyeblikk til å kjenne på takknemlighet for det vi får til sammen – og til å hente krefter foran et nytt år. På reise rundt i landet gjennom året som har gått, har jeg møtt mange engasjerte kolleger og jeg har hatt mange gode diskusjoner og samtaler. Jeg har, akkurat slik det skal være, fått både ros og ris. Men jeg tviler aldri på at vi vil det samme; utvikle og ta vare på det viktigste vi eier: merkevaren vår. Å reise rundt i landet og møte dere ansikt til ansikt gir verdifull innsikt, forhåpentligvis begge veier. Det skaper et fellesskap som betyr mye for utviklingen av selskapet vårt. Og sammen med en offensiv administrasjon, skal vi fortsette å utvikle TINE, levere på innovasjon, kvalitet og bærekraft - og sørge for at norsk melkeproduksjon har trygge framtidsutsikter.
Og da trenger vi fortsatt hverandre. Krafta i fellesskapet.
Så tusen takk for innsatsen gjennom året. Jeg håper dere alle får noen dager med rom for refleksjon, en pust i bakken og en fin høytid sammen med de aller nærmeste. Så møtes vi snart til et 2026 med nye muligheter og nye utfordringer. En riktig god jul til dere alle – og et riktig godt nytt år!