Hopp til innholdet

Importerte VW Bobla i bytte mot kasein fra Tretten

Publisert:

Takket være meieriet på Tretten kom importen av VW Bobla i gang etter krigen. I 1949 kom det 190 Bobler til Norge i bytte mot 400 tonn kasein fra Tretten. En ukjent historie for de fleste.

Nylig har Norsk Veteran VW-klubb besøkt TINE Meieriet Tretten og blitt fortalt den helt spesielle historien. Det var Steinar Koen som fikk spørsmål om dette oppdraget. Steinar er operatør på TINE Meieriet Tretten. Han har lang fartstid i TINE og er i dag en av de siste på anlegget som har jobbet i kaseinavdelinga på Tretten som ble lagt ned i 1990.

- Norsk Veteran VW-klubb fikk «snusen» i at Norsk Kasein på Tretten hadde en finger med i spillet i forbindelse med importen av de første VW boblene til Norge. Jeg syns det er veldig gøy å fortelle at det var takket være meieriet her på Tretten at boblene kom til Norge, sier Steinar Koen. Han tror ikke det er mange som kjenner til den historien.

Her er et utdrag fra den nokså ukjente historien, fortalt til Norsk Veteran VW-klubb av Steinar Koen:

Gudbrandsdalens Caseinfabrikk ble stiftet i 1911 som en privat bedrift med hovedsakelig danske eierinteresser. Meierisamvirket var i sterk utvikling på 1930- tallet og den 16. april 1936 ble A/L Gudbrandsdalens Kaseinfabrikk stiftet. Fra da var det norsk meieribruk som «styrte skuta».

Kasein, et restprodukt etter mysostproduksjonen

Melka består av to proteingrupper, kaseiner og myseproteiner hvor kaseiner utgjør ca. 80%. Kaseinene kalles også for ostestoff da det er disse som felles ut og brukes til fremstillingen av hvitost. En av hovedårsakene til at Tretten ble valgt som lokalitet var nok utvilsomt Gudbrandsdalens voksende produksjon av mysost (brunost eller «rauost») på denne tiden. «Rauostproduksjonen» ble i større og større grad flyttet fra gårdene og setrene og inn i lokale meierier. I «rauosten» er det bare myse og fløte som blir brukt til hovedproduktet og ostestoffet, kaseinet, ble dermed igjen som et restprodukt.

Kasein ble brukt til kunsthorn

Helt fra starten i 1911 var tyske Internationale Galalith Gesellschaft Hoff & Co. den store kjøperen av kasein fra Tretten. Firmaet var verdens største og ledende produsent av kunsthorn- eller galalith som var firmaets registrerte varemerke for kunsthorn. Kunsthorn ble fremstilt ved å finmale og elte kaseinet sammen med vann og kjemikalier. Massen kunne formes til rør, stenger, plater eller bånd under påvirkning av varme og høyt trykk. Kunsthorn var vel på sett og vis datidens plast og det ble laget og bearbeidet til knapper, pennestifter, skaft, kammer, paraplyhåndtak og alt mellom himmel og jord.

Utradisjonelle løsninger og ekstrem oppfinnsomhet

Kaseineksporten til Tyskland tok helt slutt i begynnelsen av 1942, som en følge av andre verdenskrig, men mot slutten av 1940-tallet var de tyske kjøperne med igjen for fullt, med Galalith i spissen, men det var mange skjær i sjøen! Det var ikke kommet på plass noen handelsavtale mellom Norge og Vest- Tyskland, og tyskerne slet med et skrikende behov for kasein. I Norge var det importforbud blant annet på biler og et voksende behov for nettopp små biler. Tiden var inne for utradisjonelle løsninger og ekstrem oppfinnsomhet. Resultatet ble en kompensasjonsforretning – en byttehandel av varer, uten bruk av valuta. Avtalen ble etter mange runder frem og tilbake godkjent av både Det Norske Handelskammer og av okkupasjonsmaktens JEIA (Joint Export Import Administration).

190 bobler til Norge i bytte mot 400 tonn kasein fra Tretten!

Avtalen endte med at den første importerte Volkswagen bobla ble levert til Norge for den nette sum av 600 dollar den 19. januar i 1949. Den aller første kom egentlig i november 1948, men den var bare til låns for importøren. Harald A. Møller hadde i skarp konkurranse med mange andre bilaktører fått agenturet på VW biler i Norge og i 1949 kom det 190 bobler i bytte mot 400 tonn kasein fra Tretten. Som en kuriositet kan det nevnes at en av disse boblene ble tilhørende disponent Leif E. Myraker her på anlegget på Tretten.

Kaseinproduksjonen avvikles

Utover 1980 og -90 tallet gikk produksjonen av kasein nedover. «Rauosten» ble etter hvert kokt på myse fra hvitostysting og behovet for ren kaseinysting avtok, dermed også behovet for å tørke kasein. I 1990 ble kaseintørkelinja flyttet til Østlandsmeieriet Tolga. Etter noen år i Nord-Østerdalen ble det også der slutt på kaseintørking og Norsk meieribruk har nå ingen kaseinproduksjon igjen.

Volkswagen har slutta med hekkmotor og bakhjulstrekk og TINE har slutta med kaseinproduksjon. Verden går videre og både Volkswagen og TINE lever i beste velgående.