Hopp til innholdet

Hvorfor lanserer TINE så mange lett og sukkerreduserte produkter?

Publisert:

Du har kanskje fått med deg mange av TINEs nye produkter har vært omtalt i både aviser og på TV den siste tiden? Veldig mye av tematikken rundt nylanseringen har dreid seg om lettere og sukkerreduserte produkter, men hvorfor det?

Vi har snakket med leder for ernæring i TINE, Kirsti Wettre Brønner om hvorfor det er bra at TINE lanserer produkter som inneholder mindre mettet fett og mindre tilsatt sukker, og litt om hvordan årets første lansering har bidratt til det.

Hvorfor er det viktig at aktører som TINE tilbyr fettreduserte og sukkerreduserte produkter?

-TINE fyller en stor del av del av nordmenns nistepakker, frokostskiver og middagstallerkener. Når vi vet at Ola og Kari får i seg nesten førti prosent mer mettet fett enn hva helsemyndighetene anbefaler, og mye av dette kommer fra meieriproduktene, er det klart vi har et ansvar.
Vi skal ikke ta valgene for folk, men gi dem gode alternativer og muligheter for å velge litt sunnere. Derfor må vi tilby smakfulle produkter med mindre fett og tilsatt sukker i alle kategorier som er en del av hverdagskostholdet, slik som lette varianter av ost, melk, yoghurt og matlagingsprodukter.

Et eksempel fra vårens lanseringer er lett meierismør. Her får du den gode smaken fra meierismør, men med en fettreduksjon på 30%, som vil kunne spare det norske folk for 40 tonn mettet fett. Et bra alternativ i hverdagen. I tillegg vil jeg trekke frem lettostene. Her har man jobbet mye med produktutvikling og smak. TINE har mål om å flytte 10% av forbruket over på lettost innen 2025. I dag er det 3%, så når vi får til det, er det et svært viktig folkehelsetiltak.

Ser vi på sukkerinntaket blant nordmenn så har det stupt de siste årene, og nærmer seg i snitt anbefalt nivå. Dette mye takket være innsatsen vi som matbransje har gjort for å redusere innholdet av sukker, og at vi stadig tilbyr flere varianter med lite eller helt uten sukker.

Hvorfor er dette et langsiktig arbeid?

-TINE forvalter kjente og kjære merkevarer som alle nordmenn har et forhold til. Det hjelper ikke å lage supersunne produkter dersom ingen velger å kjøpe dem, og vi må sikre at folk får det de forventer av merkevarene våre. Igjen og igjen. Heldigvis vet vi at preferansen for søt smak kan endre seg, og at det går fint om fjerner litt og litt sukker og søtsmak ad gangen, slik at det nesten ikke merkes. På den måten, gjennom mange små knepp, har vi redusert innholdet av tilsatt sukker fra 10 % til 5 % over en tiårs periode. Om vi hadde fjernet alt på en gang ville ingen ha kjøpt yoghurten igjen.

Hvilke målsetninger er det TINE har fremover?

-Helt sikkert er det at TINE skal holde stø kurs og tilby forbrukere sunne og gode valg. Vi skal gjøre vårt for at folk skal forstå hva produktene inneholder og hvilken plass de bør ha i kostholdet. I tiden som kommer vil vi legge gode planer for hvordan vi skal «nudge», eller gi folk en vennlig dytt mot sunnere valg. Her vil både inspirasjon og informasjon være viktige verktøy, og ikke minst å sikre at de lette variantene har best mulig smak, kvalitet og bruksegenskaper. Og med alle de flotte folka vi har på lag, både innen produktutvikling, produksjon, marked og salg er jeg overbevist om at vi skal nå målene, sammen, avslutter Kirsti.

Her er noen av de største omtalene av TINEs nye produktlanseringer;

Produkttest fra Dagbladet:

https://app.retriever-info.com/.../1215.../monitor/search...

Produkttest av TINE sine produkter hos Nettavisen:

https://www.nettavisen.no/.../stor-test.../f/5-95-185704...

TV2 hjelper deg tester snack og kjendispanel kårer lettsmør og Norvegia smørbar som best i test (programmet på ses på Sumo)

https://www.tv2.no/underholdning/11970882/

Yoghurt test fra TV2 Hjelper deg

https://www.tv2.no/underholdning/11964131/

VGTV tester nyheter

https://www.vgtv.no/.../ostepop-med-sjokolade-ikke-god


God morgen Norge snakker om trender blant produktnyhetene. https://sumo.tv2.no/.../god-morgen-norge-2021-episode-36...