Samtidig har brunostproduktene med geitemelk en svak nedgang i Norge, men brunosten forblir avgjørende for verdiskapingen i norsk geitenæring – og viser god vekst internasjonalt.
Snøfrisk® og TINE Norsk Salatost drar veksten
Veksten i geitemelksproduktene kommer særlig fra to produktfamilier:
- Snøfrisk®-serien, som fortsetter å utvikle seg sterkt i det norske markedet.
- TINE® Norsk Salatost, som på kort tid har etablert seg som en tydelig utfordrer i en kategori der Arla med sin Apetina tradisjonelt har dominert.
– Vi ser en gledelig volumvekst på geitemelksproduktene våre. Det handler både om at forbrukerne er nysgjerrige på mer smaksrike oster, forbruker ønsker å kjøpe norsk og at vi har truffet godt med produktutviklingen for Snøfrisk® og TINE® Norsk salatost,» sier Unn Grønvold Nikolaisen, direktør for marked i TINE.
TINE® Norsk salatost har allerede passert 300 tonn så langt i år, i et beinhardt marked. Varianten Urter og Hvitløk peker seg ut som «lederstjerna» så langt, og er på vei mot topp 3 blant salatoster i konkurranse med Apetina.
– At norsk salatost har fått en så sterk utvikling siden lansering, er vi stolte av. Det er et viktig bidrag til å bruke mer norsk geitemelk, samtidig som det bidrar til lokal verdiskaping på meieriet i Selbu. Generelt er det viktig for TINE å utvide oss til nye kategorier med norsk ost, sier Hedda Frivold, Senior Brand Manager og ansvarlig for blant annet salatosten.
TINE trygger videre satsing på salatost fremover, med planer om ny smak i 2026, der lanseringen kommer tidlig i året.
– Urter og Hvitløk har virkelig tatt posisjon hos folk, og vi ser et stort potensial for flere smaker fremover. Vi gleder oss til å vise hva som kommer i 2026,» sier Frivold.
Brunost er fortsatt «motoren» for geitemelka
Selv om brunostprodukter med geitemelk opplever en svak nedgang i Norge, er brunost fortsatt helt sentral i bruken av geitemelk. Hele 81 prosent av alle produkter som inneholder geit i seg, er brunostprodukter.
Eksportvekst – og store forventninger til Kina
Mens det norske brunostmarkedet flater ut, er utviklingen internasjonalt svært positiv:
- Brunosteksporten har 15 % vekst i utenlandske markeder.
- Per uke 47 er eksporten opp 15 % sammenlignet med samme periode i fjor.
- Så langt i år er det eksportert 818 tonn brunost, mot 711 tonn på samme tid i fjor.
TINE har også store forventninger knyttet til at norske meieriprodukter får tilgang til Kina. I høst ble TINEs internasjonale direktør Erik Smith-Hansen intervjuet av China Daily, med potensielt 300 millioner seere, om brunostens muligheter i det kinesiske markedet.
Ny Snøfrisk®-smak med prisdryss
I 2025 lanserte TINE en helt ny smak i Snøfrisk®-serien: Snøfrisk® Spekeskinke. Den nye varianten har fått svært god mottakelse og tok med seg bronse i både NM og VM i ost. Dette bekrefter en tydelig trend: stadig flere forbrukere søker norske oster med mer karakter og smak.
– «Mottakelsen av Snøfrisk® Spekeskinke viser at målrettet produktutvikling med geitemelk treffer godt. Folk vil ha mer smak, flere bruksområder og tydelige norske produkter,» sier Frivold.
TINE® Norsk chèvre fra Haukeli er størst i sin klasse
TINE® Norsk Chevre Haukeli er Norges klart største naturell chèvreost. Den produseres på TINE Meieriet på Haukeli, der dedikerte ystere har laget høykvalitets chèvre i over 20 år.
Samlet viser utviklingen at geitemelkprodukter er i medvind – både i klassiske og nye kategorier. Snøfrisk® og TINE® Norsk salatost driver den norske veksten, mens brunostens posisjon som eksportprodukt styrkes.