Planen var å behandle vedtektsendringer som følge av ny strategi for eierorganisasjonen på årsmøtet i år. På grunn av koronapandemien ble årsmøtet gjennomført digitalt, og styret valgte å utsette saken til neste årsmøte.
Kortest mulig vei mellom styret og hver enkelt produsent
-Vi må klare å involvere eierorganisasjonen i en verden som går raskere for hver dag. Verken jeg eller noen andre sett for oss at TINE skulle be om 1,05 i forholdstall denne våren. Det er selvsagt et gledelig budskap, men et eksempel på at verden endrer seg raskt. Vi er avhengig av at hele organisasjonen er involvert og informert når ting skjer så fort, og det forutsetter at vi har kortest mulig vei mellom drifta av TINE og hver enkelt produsent. Nå skal vi jobbe for en helhetlig strategi for å få til det. Derfor tar vi arbeidet et steg videre og ser på resten av eierorganisasjonen, sier Marit Haugen.
Bred referansegruppe
Framover skal det jobbes med flere elementer av eierorganisasjonen og styret har oppnevnt ei referansegruppe bestående av ordfører Odd-Einar Hjortnæs, styremedlemmene Nina Kolltveit Sæter og Hege Persen. I tillegg har rådet oppnevnte rådsmedlem Nina Vangen Ranøien og produsentlagsleder Knut Harald Bergum til referansegruppa. Dette skal sikre en bred sammensatt referansegruppe på flere nivåer som skal involveres i strategiarbeidet.
Fram mot årsmøtet i 2021 skal følgende deler av eierorganisasjonen gjennomgås og vurderes;
Styrets størrelse
Ordførers rolle
Størrelse og sammensetning av valgkomiteen
Sammensetning av årsmøtet
Vurdere en nedre grense for antall medlemmer i et produsentlag
Grundigere gjennomgang av behovet for og ansvarsområdet til kontrollkomiteen
Hva må til for å lykkes?
TINE har satt seg et hårete mål om å utvikle en eierorganisasjon i verdensklasse, med rett resursbruk. For å klare det har styret satt fire mål som må oppfylles i strategien;
En sterk og aktiv eierorganisasjon med reell styringsevne og handlingsrom til å velge et best mulig styre for å lede TINE mellom årsmøtene.
Tillitsvalgte med kompetanse og kapasitet til å gi retning og merverdi til konsernet
Nye kommunikasjonsarenaer, samt videreutvikle de fysiske samlingspunktene som er riktige i framtida
Hastighet – greie å involvere og forankre i en verden som stadig går raskere