Se opptak fra fremleggelsen:
Veksten i TINE SA drives av pris og økt etterspørsel etter smaksatt melk og proteinrike meieri- og matlagingsprodukter. Salgsveksten for den norske delen av virksomheten til TINE Gruppa, TINE SA, økte med 6,2 prosent i andre tertial sammenlignet med samme periode i fjor.
– Selv om salget av søtmelk har falt gjennom mange år, viser veksten innen proteinrike meieriprodukter, smakstilsatt melk og yoghurt, at forbrukerne har høy tillit til kvaliteten til norske meieriprodukter – og norsk melk. Forbrukervaner endres – og vi skal hele tiden endre oss i takt med forbrukeren – og gjerne selv være trendsettere, sier konsernsjef i TINE Ann-Beth Freuchen.
Lavere irsk melkepris styrker det internasjonale resultatet
Salgsinntektene for TINE International var 7,8 prosent lavere i andre tertial 2024 sammenlignet med samme periode i fjor. Justert for valuta er salget redusert med 9 prosent. Lavere salgsvolumer i USA og Storbritannia drevet av etterspørsel motvirkes noe av høyere volum og pris i Sverige. Det totale salget av Jarlsberg i tertiale er på nivå med i fjor. Lavere irsk melkepris i mai og juni styrker driftsresultatet for den internasjonale virksomheten, men den positive effekten avtar i siste del av tertiale.
– Vi må fortsette å styrke Jarlsberg sin posisjon i et konkurranseintensivt marked i USA. I tiden framover skal vi forsterke merkevarebyggingen, og har klare ambisjoner om å se resultater av dette arbeidet i løpet av årene som kommer. Ellers er det gledelig å se at markedet i våre internasjonale nærområder, slik som i Sverige, er i positiv utvikling. Norvegia er nå å finne i 20 prosent av dagligvarebutikker i Sverige, og tilstedeværelsen vokser videre. Samtidig tar det lang tid - og krever et planmessig arbeid over flere år - å opparbeide seg gode posisjoner i nye markeder, sier Freuchen.
Jobber videre med å styrke konkurransekraften
TINE Gruppa har økte kostnader på grunn av dyrere råvarer, høyere aktivitet knyttet til økt melkeinngang og flere digitaliseringsprosjekter, men det pågående arbeidet med kostnadskutt bidrar til å dempe dette.
– Vårt viktigste oppdrag er å sikre næringsgrunnlaget til våre eiere, melkebønder over hele landet. Derfor fortsetter vi arbeidet med å tilpasse industristrukturen vår til markedet og konkurransesituasjonen. Dette arbeidet fortsetter med ufortrøden styrke også framover, avrunder Freuchen.