Onsdag 9. august begynte vannet å bre seg over deler av E6 gjennom Gudbrandsdalen, samtidig som flere lokale veier ble stengt på grunn av vann og ras. I løpet av kort tid var Frya et anlegg som i praksis var avskåret fra omverden. I tillegg måtte strømtilførselen fra sør kuttes, da en trafo i Ringebu ble oversvømt. En periode var et også fare for at strømtilførselen fra nord skulle bli tatt av ras, men heldigvis skjedde ikke dette. Frya hadde med andre ord produksjonsstrøm, men hva med medarbeiderne? Hvordan skulle de klare å komme seg på jobb? Og på en trygg måte?
Vassing, omkjøringer, sykling og overnatting på anlegget
Anleggssjef Oskar Aarnes kan fortelle historier som levendegjør hva det vil si å skulle opprettholde drift i en nær sagt umulig og kaotisk situasjon.
-Onsdag ettermiddag var det umulig å forlate anlegget med bil. Da var situasjonen så dramatisk og «fersk», at ingen hadde kontroll og oversikt. Bilene ble stående igjen på anlegget, og mange vasset til lårene over på den andre siden der de ble hentet av slekt og venner. Andre kjørte fjellveier og skogsbilveier de ikke visste fantes. Enkelte kjørte opp mot fire mil ekstra for å komme frem. Atter andre igjen måtte gå lange avstander og bruer (hvor elva gikk over) stengt for biltrafikk. En medarbeider syklet 35 kilometer - og flere valgte rett og slett å overnatte på anlegget. Men neste morgen var de like blide og motiverte, uttaler Aarnes – stolt over kollegaenes innsats.
Aarnes legger til at torsdag 10. august fikk anlegget dispensasjon til å kjøre lastebil på den oversvømte E6 på nordsiden av anlegget. Da ble det organisert henting av ansatte som parkerte bilene sine på tørt land.
-Det ble mange turer for en av sjåførene som bare kunne ta med to passasjerer i førerhuset om gangen. Og samme prosedyre ble gjennomført når folk skulle hjem, opplyser Aarnes.