Hopp til innholdet

Elnesvågen støtter Irland

Publisert:

TINE Meieriet Elnesvågen vil i en periode produsere Jarlsberg for å dekke etterspørselen internasjonalt, og på den måten støtte meieriet i Irland som fortsatt er i en oppkjøringsfase.

TINE Meieriet Elnesvågen har fått i oppdrag å produsere ca. 100 tonn Jarlsberg-hjul i  måneden i et års tid for å støtte meieriet i Irland i en periode med oppkjøring av kapasiteten.

- Det er stor etterspørsel i markedet og derfor er vi glad for at meieriet i Elnesvågen kan bistå med støtte i en oppkjøringsfase, sier konserndirektør Per Ivar Berg.

Sikre en god overgang
- Det er viktig å betjene og yte god service overfor de internasjonale kundene våre, både i USA og i andre land. Derfor er det flott at meieriet i Irland støttes fra Norge nå i en oppkjøringsfase slik at vi reduserer risikoen og sikrer en god og stabil leveringsevne, sier Just Christian Bunæs-Næss, direktør i TINE Internasjonal.

Trenger backup fra Norge
Direktør for internasjonal produksjon, Ketil Haddeland, bekrefter at backup fra Norge kommer godt med.

- Det tok tid før utslippstillatelsen kom på plass. Vi startet uten backup i fjor sommer og da ble lagrene tomme samtidig som vi var i en oppstartfase. 3-4 uker rundt jul er det ikke tilgjengelig melk i Irland og da får vi ikke produsert ost. Nå produserer vi 180 tonn ost i uka, men det er flere ukers modningstid før vi kan levere. Vi er i en sårbar situasjon og derfor er det viktig at vi nå får backup fra Elnesvågen til vi kommer i full produksjon og får bygd opp lagrene, sier Haddeland.

Må øke kapasiteten gradvis
- Vi ser at vi må øke volumet gradvis og trenger nødvendig tid. Meieriet er i god drift, men utstyr må kalibreres og justeres og medarbeiderne må læres opp. Både smak og konsistens på osten er bra, men vi som har holdt på med Jarlsberg ei stund vet at dersom vi øker opp produksjonen for raskt, kan vi fort dra på oss kvalitetsproblemer. Det er stor etterspørsel i markedet og derfor er vi glad for at meieriet i Elnesvågen kan støtte oss i en oppkjøringsfase til vi får bygd opp lagrene og kommet i stabil produksjon, sier Haddeland.