Husk å melde ifra til TINE medlemssenter på epost; medlem@tine.no eller telefon 51371500(innvalg 2), dersom melka ikke blir henta. Ved endring i henteruter forsøker vi å ta kontakt med de det gjelder på telefon.
Viktig å tenke på ved strømbrudd
Avhengig av temperaturen på melka før og under strømbruddet, og strømbruddets varighet, må det avgjøres om melka skal leveres til meieri eller tømmes ut.
Som en pekepinn kan melka leveres dersom strømbruddet varte mindre enn 8 timer, melka var tilstrekkelig nedkjølt før strømbruddet, og temperaturen ikke oversteg 10 grader under strømbruddet.
Avhengig av strømbruddets varighet vil melk som ikke var/er tilstrekkelig nedkjølt utvikle bakterier, og melk med høyt bakterietall skal ikke leveres til meieri. I slike tilfeller skal melketanken tømmes og vaskes. Har du spørsmål vedrørende melkekvalitet - kontakt 51371500(innvalg 2)
Melk kompenseres - meld i fra
Norsk Melkeråvare utbetaler priskompensasjon for melk som ikke kan leveres på grunn av strømbrudd eller ikke blir hentet som følge av uvær(værforhold, stengte offentlige veger mm). Priskompensasjonen beregnes som et snitt av leveranser før og etter.
Det er ikke alltid at tankbilsjåføren vet og kan videreformidle at det har vært strømbrudd på en gård. Derfor er det viktig å melde ifra på epost til medlem@tine.no eller telefon 51371500(innvalg 2). Oppgi produsentnummer og navn, samt dato og klokkeslett når melketanken ble tømt og vasket, og at årsaken er strømbrudd.