Siden den gang har den snøhvite osten i den karakteristiske trekantede innpakningen blitt produsert ved TINE Ørsta. Omkranset av de vakre Sunnmørsalpene ligger meieriet innerst ved Ørstafjorden, og er en viktig lokal arbeidsplass. Her har ystere samlet erfaring og kompetanse om osteproduksjon helt siden 1889. Området har gode beiteforhold for geiter, og nettopp derfor er mye av produksjonen ved TINE Meieriet Ørsta basert på unik norsk og ren geitemelk.
En viktig del av geitesatsningen
Snøfrisk er en viktig del av geitesatsningen til TINE. Naturellvarianten er den største og står for cirka 90 prosent av salgsvolumet.
– Snøfrisk brukes både på brødskiva og i matlaging. De fleste assosierer Snøfrisk med geit, norsk, frisk og mild, og med dagens fokus på råvarer og ultraprossesert mat, er Snøfrisk noe av det reneste som finnes. Ingredienslisten er nemlig kort; geitemelk, kufløte og salt, forteller merkevaresjef Ida Martine Holen.
Snøfrisk sin renhet og gode smak gjenspeiles også i de mange prisene kremosten har vunnet.
– Under Oste-VM i 2023 tok Snøfrisk Kantarell gull i sin kategori. Om ikke det vitner om ekte norsk matkultur, så vet ikke jeg. I tillegg har Snøfrisk vunnet pris hvert år på meieriutstillingen i Herning som er en av verdens største meieriutstillinger, legger Holen til.
Et naturlig produkt
Snøfrisk er et friskt og naturlig produkt laget av 80 prosent geitemelk, 20 prosent kufløte, og finnes i varianter med krydder, urter, sopp eller grønnsaker. Kremosten er helt uten stabilisatorer.
– Vi har to produksjonsdager i uka med Snøfrisk. Cirka 6 500 liter geitemelk går med per produksjon, noe som tilsvarer 13 000 liter og 40 000 beger med den nydelige snøhvite kremosten hver uke, både til det norske og internasjonale markedet. Snøfrisk eksporteres til Sverige, Tyskland og USA, og i løpet av 2024 skal kremosten også eksporteres til det asiatiske markedet, forteller anleggssjef Eskil Tollås Breivik.
I anledning Snøfrisk sine 30 år på markedet, har vi gravd i arkivet og funnet frem utviklingen pakningsdesignet siden lansering for 30 år siden.
1994 – første design som kom på markedet:
2002 - nytt design:

2006 – nytt design med fjord og fjell som illustrerer norsk natur:

2011:

2012:

2013:

2023 - dagens design: